- Nazwa przedmiotu:
- Metody Badania Materiałów I
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Jerzy Latuch
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2010/2011
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium45h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy nauki o materiałach-wykład i laboratorium, Fizyka-wykład
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Praktyczne zapoznanie studentów z doświadczalnymi metodami badań własności mechanicznych, fizycznych oraz makro- i mikrostruktury metali i ich stopów oraz określenie zależności tych własności od różnych czynników (mikrostruktury, zawartości składników stopowych, obróbki cieplnej i temperatury)
- Treści kształcenia:
- Badanie własności mechanicznych (wytrzymałościowych i plastycznych),statycznych, dynamicznych, oraz w próbach udarowych. Próba rozciągania metali. Pomiary twardości i mikrotwardości. Metalografia. Badania makroskopowe. Mikroskopia optyczna. Próba udarności metali. Określenie umownej granicy plastyczności. Badania dylatometryczne materiałów.
Stereologia. Analiza obrazu.
- Metody oceny:
- Zaliczenie na podstawie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych i dwóch kolokwiów
- Egzamin:
- Literatura:
- A.Szummer, A. Ciszewski, T. Radomski, Badania własności i mikrostruktury materiałów-ćwiczenia laboratoryjne, Ofic. Wyd. PW, Warszawa 2004 Praca zbiorowa pod redakcją S. T. Jaźwińskiego,Instrumentalne metody badań materiałów, Wydawnictwa PW, Warszawa 1988 S. Prowans, Struktura stopów, PWN, Warszawa 1991
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się