- Nazwa przedmiotu:
- Metody komputerowe w inżynierii komunikacyjnej
- Koordynator przedmiotu:
- Tadeusz Zieliński, Dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Inżynieria Komunikacyjna
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład675h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Poznanie nowoczesnych technik służących do wspomagania projektowania, budowy i utrzymania obiektów inzynierii komunikacyjnej (dróg samochodowych i szynowych)
- Treści kształcenia:
- Na kanwie procesu powstawania i eksploatacji ciągu komunikacyjnego wysokiej klasy przedstawienie zastosowania nowoczesnych technik w następujących zagadnieniach: • sieci komunikacyjne (pomiary ruchu, prognozowanie ruchu, planowanie sieci drogowej), • projektowanie: • zebranie i przechowywanie informacji o terenie (fotogrametria lotnicza i satelitarna, skanery laserowe, GPS, systemy GIS), • wybór korytarza (ogólne zasady, zastosowanie metod heurystycznych, przykładowe rozwiązania), • numeryczny model terenu (zbieranie danych, zasady budowy i aproksymacji rzędnych), • szczegółowe określenie połoŜenia osi (trasy polinomialne, programy do projektowania geometrii), • optymalizacja (wg jednego kryterium, wielokryterialna, metody poszukiwania ekstremum, przykłady zastosowania w inżynierii komunikacyjnej), • wybór wariantu (analiza wielokryterialna), systemy oceny projektu (IHSDM), • modelowanie obiektów komunikacyjnych (podstawowe pojęcia, typy modeli, stosowane metody matematyczne m.in. teoria masowej obsługi, symulacja, proces badań symulacyjnych, przykłady zastosowania w inżynierii komunikacyjnej), • zarządzanie procesem projektowania, • dziedziny pokrewne (hałas, emisja spalin itp.) • budowa (sterowanie maszynami), • eksploatacja (telematyka, systemy eksperckie, systemy oceny stanu nawierzchni torowej, urządzenia mikroprocesorowe i systemy komputerowe do diagnostyki toru), • modernizacja (wspomaganie modernizacji dróg szynowych: analiza warunków kinematycznych modernizowanej trasy), • sztuczna inteligencja, systemy eksperckie – podstawowe wiadomości • prezentacje najnowszych wersji oprogramowania lub sprzętu, • przegląd nowinek.
- Metody oceny:
- • sprawdzian pisemny na ostatnich zajęciach lub • referat (przedstawiony w czasie zajęć + konspekt w formie pisemnej).
- Egzamin:
- Literatura:
- Wykłady, w formie prezentacji PowerPoint, na stronie http://www.zik.il.pw.edu.pl > Materiały; tam też podana jest szczegółowa literatura do poszczególnych tematów
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się