- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria ruchu
- Koordynator przedmiotu:
- Piotr Olszewski, Dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Inżynieria Komunikacyjna
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt450h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiadomości i umiejętności wymagane w ramach przedmiotu „InŜynieria komunikacyjna” na studiach I stopnia
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie praktycznie użytecznej wiedzy służącej nabyciu umiejętności prawidłowego i efektywnego stosowania metod i środków organizacji i sterowania ruchem drogowym w projektowaniu i eksploatacji urządzeń komunikacyjnych.
- Treści kształcenia:
- Wykłady: Przegląd podstaw inżynierii ruchu. Współczesne podejście do zagadnień organizacji ruchu i parkowania. Charakterystyka systemu „droga-kierowca-pojazd” – wnioski do projektowania i organizacji ruchu. Metody i techniki badań ruchu. Analizy statystyczne i modele ruchu. Modele symulacyjne. Metody analizy przepustowości i oceny warunków ruchu: drogi dwupasowe, autostrady i węzły, skrzyŜowania bez sygnalizacji, skrzyżowania z sygnalizacją. Zarządzanie ruchem (cele, metody i techniki), zarządzanie dynamiczne, Inteligentne Systemy Transportowe ITS. Sterowanie ruchem za pomocą sygnalizacji świetlnej (optymalizacja sterowania, koordynacja sygnalizacji, sterowanie obszarowe). Parkowanie (analizy i szacowanie potrzeb parkingowych, zarządzanie parkowaniem). Charakterystyka i modelowanie ruchu pieszego. Charakterystyka i rozwiązania dla ruchu rowerowego. Bezpieczeństwo ruchu (diagnoza, analizy wypadowości, techniki i programy poprawy bezpieczeństwa). Projekt: Przeprowadzenie inwentaryzacji skrzyżowania i pomiarów ruchu na jego wlotach. Przeprowadzenie pomiarów prędkości pojazdów i ich opracowanie statystyczne. Projekt sterowania ruchem na skrzyżowaniu za pomocą sygnalizacji świetlnej wraz z analizą jego przepustowości.
- Metody oceny:
- • Sprawozdanie z przeprowadzenia inwentaryzacji skrzyżowania i pomiarów ruchu na jego wlotach. • Sprawozdanie z przeprowadzonych pomiarów prędkości pojazdów. • Projekt sterowania ruchem na skrzyżowaniu za pomocą sygnalizacji świetlnej. • Egzamin pisemny.
- Egzamin:
- Literatura:
- S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz – „Inżynieria ruchu drogowego – teoria i praktyka”. WKiŁ, Warszawa 2008, „Metoda obliczania przepustowości skrzyŜowań z sygnalizacją świetlną” – GDDKiA Warszawa 2004, „Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej” – GDDKiA Warszawa 2004, „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach” – Dz. U. RP, załącznik do nr 220, poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się