- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie, marketing i finanse w ochronie środowiska
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Artur Badyda
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obieralna
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Poznanie podstaw teorii organizacji, podstawowych procesy zarządzania i roli managera. Podstawy zarządzania projektami, zarządzanie innowacyjnością, strategie zarządzania. Podstawy formułowania biznesplanu. Podstawy marketingu i strategii marketingowych. Wartość pieniądza w czasie, kapitalizacja, stopy procentowe. Koszt kapitału przedsiębiorstwa, wycena akcji i obligacji. Źródła finansowania projektów w ochronie środowiska
- Treści kształcenia:
- Program wykładu Teoria organizacji, podstawowe procesy zarządzania, rola managera Zarządzanie projektem, zarządzanie innowacyjnością, strategie zarządzania Biznesplan Cykl życia produktu, strategie marketingowe, marketing MIX Wartość pieniądza w czasie, kapitalizacja, stopy procentowe Koszt kapitału przedsiębiorstwa, wycena akcji i obligacji Preliminowanie wydatków inwestycyjnych Finanse w ochronie środowiska Sprawdzian Program ćwiczeń projektowych Projekt: Opracowanie biznes planu dla dużego przedsięwzięcia: np. oczyszczalnia ścieków, spalarnia odpadów, reaktor plazmowy unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych Projekt: zaplanowanie projektu przedsięwzięcia proekologicznego w zakładzie lub w gminie zgodnie z regułami zarządzania dużymi projektami
- Metody oceny:
- Zasady ustalania oceny zintegrowanej średnia arytmetyczna ocen z kolokwium zaliczeniowego i z projektów – zaokrąglana do oceny wyższej Warunki zaliczenia wykładu - Pozytywna ocena ze sprawdzianu testowego Warunki zaliczenia ćwiczeń projektowych - Pozytywne oceny z obu projektów
- Egzamin:
- Literatura:
- Ewa Filar, Jerzy Skrzypek „Biznes Plan” PWN 2003 Krzysztof Obłój „Strategia Organizacji” F. Brigham „Podstawy zarządzania finansami”
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się