- Nazwa przedmiotu:
- Algorytmy i struktury danych II
- Koordynator przedmiotu:
- Dr Jan Bródka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza na temat grafów, znajomość podstawowych struktur danych (stos, kolejka, kolejka priorytetowa, drzewa zrównoważone), znajomość pojęcia złożoności obliczeniowej, biegła umiejętność programowania w językach wysokiego poziomu (najlepiej C#)
Przedmioty poprzedzające: Algorytmy i Struktury Danych I, Matematyka Dyskretna II, Programowanie Obiektowe
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- • Znajomość omawianych algorytmów
• Ogólna umiejętność konstruowania wydajnych algorytmów i dobierania właściwych struktur danych dla rozpatrywanych zagadnień.
- Treści kształcenia:
- Program wykładu
1. Grafy
• metody reprezentacji grafów (macierz sąsiedztwa i listy incydencji).
• wyznaczanie najkrótszych dróg w grafie: algorytm Forda-Bellmana, algorytm Dijkstry, algorytm A*, algorytm dla grafu acyklicznego, odległości pomiędzy wszystkimi parami wierzchołków grafu (algorytm Floyda-Warshalla).
• algorytmy dla zagadnienia komiwojażera (dokładne i przybliżone).
• przepływy w sieciach.
2. Wyszukiwanie wzorca w tekście
• algorytm naiwny i jego usprawnienia (algorytmy Knutha-Morrisa-Pratta i Boyera-Moore'a)
• inne algorytmy (Karpa-Rabina i Karpa-Millera-Rosenberga)
• zagadnienia pokrewne (wzorzec ze znakami nieznaczącymi, wzorzec dwuwymiarowy)
3. Algorytmy geometryczne
• wyznaczanie otoczki wypukłej (algorytmy Grahama i Jarvisa)
• problem przynależności punktu do wielokąta (przypadek ogólny i wielokąta wypukłego)
• znajdywanie par przecinających się odcinków (metoda zamiatania)
Program laboratorium
Na każdych (dwugodzinnych) zajęciach odrębne zadanie ilustrujące zagadnienia z wykładu, przewidywane są również zadania związane z tematyką wykładów Algorytmy i Struktury Danych I oraz Matematyka Dyskretna II (do których nie ma laboratoriów).
- Metody oceny:
- • 50% - laboratorium (suma punktów za poszczególne zadania, obecność obowiązkowa, nie ma możliwości poprawiania zadań)
• 50% - egzamin końcowy
• dodatkowe punkty za dużą aktywność na ćwiczeniach oraz za nieobowiązkowe zadania (programy) domowe
Z dodatkowym warunkiem, że dla uzyskania oceny pozytywnej zarówno laboratorium jak i egzamin końcowy traktowane oddzielnie również muszą być zaliczone
- Egzamin:
- Literatura:
- • Robert Sedgewick – „Algorytmy w C++. Grafy”, Read Me, 2003
• Witold Lipski – „Kombinatoryka dla programistów”, WNT, 2004
• Thomas H. Cormen, Charles E. Leiserson, Ronald L. Rivest, Clifford Stein – „Wprowadzenie do algorytmów”, WNT, 2007
• Lech Banachowski, Krzysztof Diks, Wojciech Rytter – „Algorytmy i struktury danych”, WNT, 2006
• Alfred V. Aho, John E. Hopcroft, Jeffrey D. Ullman – „Algorytmy i struktury danych”, Helion, 2003
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się