Nazwa przedmiotu:
Inżynieria oprogramowania I
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Krzysztof Kaczmarski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Programowanie Obiektowe, Bazy Danych, Systemy Operacyjne, C++, Java
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
do uzupełnienia
Treści kształcenia:
Pojęcia wstępne: programowanie jako proces inżynieryjny, podstawowe potrzeby prowadzące do konieczności wykorzystania inżynierii oprogramowania, wprowadzenie pojęcia pracy grupowej i skalowalności projektu Pojęcia podstawowe obiektowego programowania: klasy, metody, dziedziczenie, polimorfizm, przeciążanie, uogólnianie, uszczegóławianie, przykłady prostych schematów UML Pojęcia zaawansowane obiektowego programowania: meta-klasy, wątki, niuanse schematów UML Modele rozwoju oprogramowania: kaskadowy, spiralny, piramida, XP, Open-Source. Wymagania stawiane przed twórcą oprogramowania. Wymagania stawiane przed produktem końcowym. Omówienie faz rozwoju projektu: planowanie, analiza (szacowanie złożoności oprogramowania), projektowanie (przygotowywanie pewnych dokumentów specyfikacji), implementowanie (wybór języka, zagadnienia dodatkowe), dokumentowanie (tworzenie dokumentacji), testowanie (automatyka i pomocne metody), instalowanie (przygotowanie pakietów dla klienta), konserwacja (przygotowywanie aplikacji do zmian i poprawek). Zagadnienia pracy grupowej: obieg dokumentów, standaryzacja procesu wytwórczego, motywowanie pracowników. Więcej informacji na stronie zajęć: http://www.mini.pw.edu.pl/~kaczmars/pion
Metody oceny:
W czasie semestru odbywa się 7 dwu godzinnych ćwiczeń. Podczas ćwiczeń przeprowadzane są 4 testy. Na końcu zajęć grupy studentów po cztery osoby przygotowują projekt zadanego systemu informatycznego. Końcowa ocena składa się w 50% z ocen z testów i 50% z oceny z wykonanej dokumentacji projektowej.
Egzamin:
Literatura:
Grady Booch. Object-oriented analysis and design with applications., 1994. Frederick P. Brooks. Mityczny osobomiesiąc. Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2000. Y. Shen. Software Engineering Metrics and Models. 1986. Kozłowski. Analiza i projektowanie obiektowe. Helion, 1998. Addison-Wesley, 1994. Górski. Inżynieria Oprogramowania w projekcie informatycznym. Mikom, 1999. Cay S. Horstmann. Mastering object-oriented design in C++. John Wiley, 1995. Jaszkiewicz. Inżynieria oprogramowania. Helion, 1997. Weyne C. Lim. Managing software reuse. Prentice-Hall, 1999. 10. J. Martin, J. J. Odell.  Podstawy Metod Obiektowych. Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 1997. 11. R. J. Muller. Bazy Danych język UML w modelowaniu danych. Mikom, 2000. 12. J. Robertson, S. Robertson. Pełna analiza systemowa. WNT, 1999. 13. J. Rumbaugh, M. Blaha, W. Premerlani, W. Lorensen. Object-Oriented Modelling and Design. 1991. 14. K. Subieta. Obiektowość w projektowaniu i bazach danych. Akadem. Oficyna Wyd. PLJ, 1998.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się