Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie przedsięwzięciami informatycznymi
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Rafał Urbanelis
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Inżynieria oprogramowania
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z problematyką zarządzania przedsięwzięciami informatycznymi
Treści kształcenia:
WYKŁAD:   1. Wprowadzenie cel i zakres zajęć Charakterystyka przedsięwzięć informatycznych. Zarządzanie ludźmi, procesami i technologiami. Projekty informatyczne.   2. Negocjacje i sprzedaż przedsięwzięć IT Klient zewnętrzny i klient wewnętrzny. Konflikt interesów Kierownika Projektu i zespołu sprzedażowego.   3. Faza Karty Projektu i Koncepcji Biznesowej Przygotowanie projektu i zabezpieczenie zasobów. Faza projektowania. Wyzwania i problemy. Przykłady praktyczne.   4. Faza Realizacji Kontrola postępu i budżetu prac. Testy akceptacyjne, integracyjne, modułowe. Testy wydajnościowe. Testy załadunku danych.   5. Faza Przygotowania do uruchomienia i uruchomienie. Szkolenia użytkowników końcowych i kluczowych. Zbudowanie Service Desk. Budowa wiedzy w organizacji. Testy odcięcia.   6. Zasoby offshore Wykorzystanie offshore w projektach IT. Modele wykorzystania. Wady, zalety, wyzwania. Praktyczne podejście: pozytywne i negatywne przykłady. Różnice kulturowe.   7. Trudni klienci, Trudne projekty Wyzwania czekające na Project Managera. Sektor publiczny. Przykłady trudnych projektów zakończonych sukcesem. Co oznacza sukces dostawcy, a co sukces klienta. Konflikt interesów.   8. Utrzymanie systemów. ITIL. Typowe wyzwania utrzymania systemów IT na przykładzie systemów ERP.   9. Zarządzanie portfolio projektów i zarządzanie programami Programme management. Przepływ zasobów. Strategiczne cele korporacji. Konflikt interesów kierowników projektu i programu.   10. Etyka w ZPI Problemy etyczne przy sprzedaży projektów. Kryzys IT a etyka. Walka dostawców. Czarny PR. Przykłady nieuczciwości wobec klienta. Cele sprzedażowe. Zaniżanie cen. Specyfika sektora publicznego.   11. Przegląd metodyk w praktyce. PMBoK, PRINCE2, ITIL, ASAP, IBM Ascendant.   12. Przegląd metodyk – ciąg dalszy Wady zalety, zakres zastosowania. Przerost formy nad treścią. Przykłady błędnego rozumienia metodyk. PINO.   13. Zaliczenie przedmiotu –egzamin  
Metody oceny:
Ocena końcowa jest średnią ważoną z zaliczenia wykładu i ćwiczeń (60% wykład, 40% ćwiczenia)   Wykład: ocena na podstawie kolokwium pisanego na ostatnich zajęciach z zagadnień omawianych na wykładzie   Ćwiczenia: ocena na podstawie punktów zdobywanych w trakcie ćwiczeń (za zrealizowane zadania, tworzone rozwiązania studiów przypadku i niezapowiedziane sprawdziany z bieżących tematów)   Ocena w obu przypadkach ustalana jest wg następującego przelicznika:   % wiedzy studenta Ocena 94-100 Bardzo dobra (5,0) 87-93,5 Ponad dobra (4,5) 80-86,5 Dobra (4,0) 71-79,5 Dość dobra (3,5) 60-70,5 Dostateczna (3,0) 0-59,5 Niedostateczna (2,0)  
Egzamin:
Literatura:
1. Hohmann L. Więcej niż architektura oprogramowania, Helikon, 2006 2. Orłowski C. (red.) Zarządzanie technologiami informatycznymi. Stan i perspektywy rozwoju (I), PWNT, 2006 3. Orłowski C. (red.) Zarządzanie technologiami informatycznymi. Stan i perspektywy rozwoju (II), PWNT, 2007 4. Phillips Joseph, Zarządzanie projektami IT, Wydawnictwo: One Press, 2004 5. Szejko S.: (red.) Metody wytwarzania oprogramowania. Warszawa: Mikom 2002 6. Materiały firmy Gartner, http://www.gartner.com/ 7. IBM Global Business Services, http://www.ibm.com/pl/ 8. Materiały firmy Microsoft, http://www.microsoft.com/poland/ 9. Materiały firmy SAP, http://www.sap.com/poland/index.epx 10. TOGAF 8,1 specyfikacja, www.opengroup.org/togaf/ 11. Materiały firmy PMR Ltd 12. Beth M.,: CMMI: guidelines for Process Integration and Produkt Improvement, Addison-Wesley Professional, 2006 13. Champy j.; „X-engineering przedsiębiorstwa”, Placet 2003 14. CMMI Guidebook Acquirer Team (2007). 15. Durlik I.: Restrukturyzacja procesów gospodarczych - reengineering, teoria i praktyka. Wyd. „Placet”, W-wa 1998 r. 16. Griffin R. W.: Management, 6th edition, PWN, 2007 17. Johnson K.A. Interpreting the CMMI: A Process Improvement Approach. Auerbach Publications 18. Kaplan R., Norton D.; „Strategiczna karta wyników” PWN 2001 19. Kasprzak T. (pod.red.); „ Modele referencyjne w zarządzaniu procesami biznesu”, Difin 20. Monnox A., J2EE. Podstawy programowania aplikacji korporacyjnych , Wydawnictwo: Helion, Listopad 2005 21. Phillips Joseph, Zarządzanie projektami IT, Wydawnictwo: One Press, 2004 22. Rummler g., Brache A.; „Podnoszenie efektywności organizacji”, PWE 2000 23. Sommerville I., Inżynieria oprogramowania, wydawnictwo: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2003 24. Szejko S.: (red.) Metody wytwarzania oprogramowania. Warszawa: Mikom 2002 25. Szyjewski Z.: Zarządzanie projektami informatycznymi. Metodyka tworzenia systemów informatycznych. Warszawa, Agencja Placet 2001 26. Tiwana A.; „Przewodnik po zarządzaniu wiedzą”, Placet 2003  
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się