- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie przedsięwzięciami informatycznymi
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Rafał Urbanelis
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Inżynieria oprogramowania
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z problematyką zarządzania przedsięwzięciami informatycznymi
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD:
1. Wprowadzenie cel i zakres zajęć
Charakterystyka przedsięwzięć informatycznych. Zarządzanie ludźmi, procesami i technologiami. Projekty informatyczne.
2. Negocjacje i sprzedaż przedsięwzięć IT
Klient zewnętrzny i klient wewnętrzny. Konflikt interesów Kierownika Projektu i zespołu sprzedażowego.
3. Faza Karty Projektu i Koncepcji Biznesowej
Przygotowanie projektu i zabezpieczenie zasobów. Faza projektowania. Wyzwania i problemy. Przykłady praktyczne.
4. Faza Realizacji
Kontrola postępu i budżetu prac.
Testy akceptacyjne, integracyjne, modułowe. Testy wydajnościowe. Testy załadunku danych.
5. Faza Przygotowania do uruchomienia i uruchomienie.
Szkolenia użytkowników końcowych i kluczowych. Zbudowanie Service Desk. Budowa wiedzy w organizacji. Testy odcięcia.
6. Zasoby offshore
Wykorzystanie offshore w projektach IT. Modele wykorzystania. Wady, zalety, wyzwania. Praktyczne podejście: pozytywne i negatywne przykłady. Różnice kulturowe.
7. Trudni klienci, Trudne projekty
Wyzwania czekające na Project Managera. Sektor publiczny. Przykłady trudnych projektów zakończonych sukcesem. Co oznacza sukces dostawcy, a co sukces klienta. Konflikt interesów.
8. Utrzymanie systemów.
ITIL. Typowe wyzwania utrzymania systemów IT na przykładzie systemów ERP.
9. Zarządzanie portfolio projektów i zarządzanie programami
Programme management. Przepływ zasobów. Strategiczne cele korporacji. Konflikt interesów kierowników projektu i programu.
10. Etyka w ZPI
Problemy etyczne przy sprzedaży projektów. Kryzys IT a etyka. Walka dostawców. Czarny PR. Przykłady nieuczciwości wobec klienta. Cele sprzedażowe. Zaniżanie cen. Specyfika sektora publicznego.
11. Przegląd metodyk w praktyce.
PMBoK, PRINCE2, ITIL, ASAP, IBM Ascendant.
12. Przegląd metodyk – ciąg dalszy
Wady zalety, zakres zastosowania. Przerost formy nad treścią. Przykłady błędnego rozumienia metodyk. PINO.
13. Zaliczenie przedmiotu –egzamin
- Metody oceny:
- Ocena końcowa jest średnią ważoną z zaliczenia wykładu i ćwiczeń (60% wykład, 40% ćwiczenia)
Wykład: ocena na podstawie kolokwium pisanego na ostatnich zajęciach z zagadnień omawianych na wykładzie
Ćwiczenia: ocena na podstawie punktów zdobywanych w trakcie ćwiczeń (za zrealizowane zadania, tworzone rozwiązania studiów przypadku i niezapowiedziane sprawdziany z bieżących tematów)
Ocena w obu przypadkach ustalana jest wg następującego przelicznika:
% wiedzy studenta Ocena
94-100 Bardzo dobra (5,0)
87-93,5 Ponad dobra (4,5)
80-86,5 Dobra (4,0)
71-79,5 Dość dobra (3,5)
60-70,5 Dostateczna (3,0)
0-59,5 Niedostateczna (2,0)
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Hohmann L. Więcej niż architektura oprogramowania, Helikon, 2006
2. Orłowski C. (red.) Zarządzanie technologiami informatycznymi. Stan i perspektywy rozwoju (I), PWNT, 2006
3. Orłowski C. (red.) Zarządzanie technologiami informatycznymi. Stan i perspektywy rozwoju (II), PWNT, 2007
4. Phillips Joseph, Zarządzanie projektami IT, Wydawnictwo: One Press, 2004
5. Szejko S.: (red.) Metody wytwarzania oprogramowania. Warszawa: Mikom 2002
6. Materiały firmy Gartner, http://www.gartner.com/
7. IBM Global Business Services, http://www.ibm.com/pl/
8. Materiały firmy Microsoft, http://www.microsoft.com/poland/
9. Materiały firmy SAP, http://www.sap.com/poland/index.epx
10. TOGAF 8,1 specyfikacja, www.opengroup.org/togaf/
11. Materiały firmy PMR Ltd
12. Beth M.,: CMMI: guidelines for Process Integration and Produkt Improvement, Addison-Wesley Professional, 2006
13. Champy j.; „X-engineering przedsiębiorstwa”, Placet 2003
14. CMMI Guidebook Acquirer Team (2007).
15. Durlik I.: Restrukturyzacja procesów gospodarczych - reengineering, teoria i praktyka. Wyd. „Placet”, W-wa 1998 r.
16. Griffin R. W.: Management, 6th edition, PWN, 2007
17. Johnson K.A. Interpreting the CMMI: A Process Improvement Approach. Auerbach Publications
18. Kaplan R., Norton D.; „Strategiczna karta wyników” PWN 2001
19. Kasprzak T. (pod.red.); „ Modele referencyjne w zarządzaniu procesami biznesu”, Difin
20. Monnox A., J2EE. Podstawy programowania aplikacji korporacyjnych , Wydawnictwo: Helion, Listopad 2005
21. Phillips Joseph, Zarządzanie projektami IT, Wydawnictwo: One Press, 2004
22. Rummler g., Brache A.; „Podnoszenie efektywności organizacji”, PWE 2000
23. Sommerville I., Inżynieria oprogramowania, wydawnictwo: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2003
24. Szejko S.: (red.) Metody wytwarzania oprogramowania. Warszawa: Mikom 2002
25. Szyjewski Z.: Zarządzanie projektami informatycznymi. Metodyka tworzenia systemów informatycznych. Warszawa, Agencja Placet 2001
26. Tiwana A.; „Przewodnik po zarządzaniu wiedzą”, Placet 2003
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się