- Nazwa przedmiotu:
- Grafika komputerowa 2
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Joanna Porter-Sobieraj
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Grafika komputerowa I, Modelowanie geometryczne.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Umiejętności i kompetencje: tworzenia obrazów trójwymiarowych scen z wykorzystaniem bibliotek graficznych i możliwości współczesnych kart graficznych; dobieranie metod wizualizacji do specyfiki problemu.
- Treści kształcenia:
- 1. Modele oświetlenia.
2. Cieniowanie modeli wielościanowych.
3. Teksturowanie powierzchni.
4. Eliminacja krawędzi i ścian niewidocznych.
5. Generowanie cieni.
6. Wyświetlanie obiektów półprzezroczystych.
7. Odbicia w powierzchniach zwierciadlanych.
8. Antyaliasing.
9. Triangulacja obciętych powierzchni krzywoliniowych. Triangulacja zbioru punktów.
10. Animacja.
11. Metody optymalnego wyświetlania terenu i scen zamkniętych.
12. Metoda śledzenia promieni. Lokalizacja obliczeń.
13. Metody oświetlenia globalnego.
14. Sprzętowe wspomaganie wyświetlania. Jednostki cieniowania wierzchołków i pikseli.
- Metody oceny:
- Student może maksymalnie otrzymać 110 punktów (80 pkt. za zadania laboratoryjne i 30 pkt. za egzamin). Zajęcia laboratoryjne składają się z zadań rozwiązywanych indywidualnie lub w grupach dwuosobowych. Egzamin obejmuje materiał przedstawiamy na wykładzie. Ocena końcowa zależy od sumy zdobytych punktów i wystawiana jest zgodnie z następującymi zasadami: 0–50 punktów – brak zaliczenia, 51–60 – 3,0, 61–70 – 3,5, 71–80 – 4,0, 81–90 – 4,5, 91–110 – 5,0.
- Egzamin:
- Literatura:
-
Treglia (Editors) “Game Programming Gems Series”, Charles River Media, 2000-2002.
Fernando (Editors) “GPU Gems Series”, Pearson Education, 2004-2007.
Sweet “OpenGL Superbible”, Waite Group Press, 1999.
Luna “Introduction to 3D Game Programming with DirectX 9.0”, Wordware Publishing, Inc., 2003.
Hughes “Computer Graphics: Principles and Practice”, Addison-Wesley, 1990.
Zabrodzki (red): Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT, 1994.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się