- Nazwa przedmiotu:
- Elementy logiki i teorii mnogości
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. nzw. dr hab. Aleksander Rutkowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Znajomość podstawowych pojęć teorii mnogości i potrzebnej do tego logiki. Nauczenie podstaw rachunku logicznego, rachunku zbiorów, teorii relacji i funkcji, w tym: relacji równoważności, relacji porządkujących i relacji równoliczności.
- Treści kształcenia:
- 1. Język matematyki.
Symbolika logiczna. Zmienne wolne i związane.
2. Rachunek zdań.
Pojęcie zdania. Wartość logiczna zdania. Tautologie rachunku zdań. Dowody formalne i aksjomaty rachunku zdań.
3. Zbiory.
Relacje między zbiorami i działania na zbiorach (suma, przecięcie, różnica, dopełnienie). Prawa rachunku zbiorów. Iloczyn kartezjański.
4. Rachunek predykatów.
Wyrażanie różnych pojęć w ustalonym języku. Tautologie rachunku predykatów. Kwantyfikatory ograniczone. Operator abstrakcji. Antynomia Russela.
5. Relacje.
Podstawowe kategorie relacji. Dziedzina, przeciwdziedzina.
6. Funkcje
Operacje na funkcjach. Obraz, przeciwobraz.
7. Indeksowane rodziny zbiorów i operacje na nich.
Suma i przecięcie rodziny zbiorów. Własności tych operacji.
8. Relacje równoważności.
Przykłady w różnych dziedzinach matematyki. Klasy abstrakcji i ich własności. Podziały.
9. Izomorfizm
Równoważność struktur izomorficznych. Konstrukcja liczb całkowitych i liczb wymiernych.
10. Zbiory uporządkowane.
Przykłady zbiorów uporządkowanych. Diagramy Hassego. Maksy- i minimalność, kresy. Lemat Kuratowskiego-Zorna i jego zastosowania. Kraty i algebry Boole’a. Liniowe porządki. Dobre porządki i twierdzenie o indukcji pozaskończonej. Liczby porządkowe i definicje przez indukcję pozaskończoną.
10. Równoliczność zbiorów.
Własności. Twierdzenie Cantora i Cantora-Bernsteina. Zbiory przeliczalne i ich własności. Liczby kardynalne.
11. Aksjomatyka teorii mnogości.
- Metody oceny:
- 1. Do zdobycia jest 100 pkt: 40 na ćwiczeniach, 60 na egzaminie (30 pkt - zadania, 15 pkt – test z teorii, 15 pkt – egzamin ustny z umiejętności referowania zadanego tematu)
2. Stopień z przedmiotu ustala się wg następującej zasady: 51 - 60 pkt - dst, 61 - 70 pkt - dst plus, 71 - 80 pkt - db, 81 - 100 db plus,
3. Każdy jest dopuszczony do egzaminu (nie ma zaliczania ćwiczeń)
4. Punkty na ćwiczeniach pochodzą z dwóch kolokwiów i (ewentualnie - wg decyzji prowa¬dzącego ćwiczenia) z oceny aktywności na zajęciach.
5. Otrzymanie co najmniej 30 pkt z ćwiczeń zwalnia z części zadaniowej egzaminu. Dostaje się wówczas premię punktową wg zasady: 30-31 pkt z ćwiczeń daje premię 10 pkt, 32-33 pkt z ćwiczeń daje premię 11 pkt, ..., 38-39 pkt daje premię 14 pkt, 40 pkt – premia 15 pkt. Z testu można być zwolnionym po zaliczeniu dwóch repetytoriów (również w formie testów), które odbędą się w połowie i na koniec semestru.
6. Punkty z testu na egzaminie są uznawane (i doliczane do innych wyników), je¬śli jest ich co najmniej 5.
- Egzamin:
- Literatura:
- W. Marek, J. Onyszkiewicz - Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach, PWN
H. Rasiowa - Wstęp do matematyki współczesnej, PWN
K. Kuratowski - Wstęp do teorii mnogości i topologii, PWN
W. Guzicki, P. Zakrzewski – Wykłady ze wstępu do matematyki
- Wstęp do matematyki. Zbiór zadań, PWN 2005
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się