Nazwa przedmiotu:
Analiza matematyczna III
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. Andrzej Fryszkowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Matematyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy teorii mnogości. Znajomość rachunku różniczkowego i całkowego funkcji jednej zmiennej i elementów rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych. Umiejętność znaj-dowania pochodnych, funkcji pierwotnych oraz całki oznaczonej. Znajomość pojęcia metryki, ciągłości odwzorowań w przestrzeniach metrycznych. Znajomość algebry liniowej oraz pod-staw geometrii analitycznej. Analiza matematyczna I i II; ELiTM; Algebra liniowa z geometrią I i II  
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Umiejętność obliczania i stosowania całek wielokrotnych. Znajomość i umiejętność stosowa-nia teorii funkcji o wahaniu skończonym, funkcji mierzalnych teorii miary i całki (w tym Leb-esgue'a), różniczkowania miar, tw. Radona-Nikodyma.
Treści kształcenia:
1. Ogólne pojęcie miary i jej własności. Miara Jordana w Rn, miara Lebesgue’a w Rn. 2. Twierdzenie Carathéodory’ego. Charakteryzacja zbiorów mierzalnych w sensie Lebesgue’a. Funkcje mierzalne i ich własności. 3. Całka Lebesgue'a funkcji wielu zmiennych. Własności i przykłady funkcji całkowalnych. Lemat Fatou, twierdzenie Lebesgue’a o zmajoryzowanym przechodzeniu do granicy pod znakiem całki. 4. Twierdzenie Riesza. Twierdzenie Łuzina. Twierdzenie Fubiniego, całka iterowana, związek z całką Riemanna. 5. Zamiana zmiennych, całkowanie przez podstawienie. Przykład zbioru niemierzalnego. 6. Hiperpowierzchnie, wstęp do teorii rozmaitości. 7. Hiperpowierzchnie gładkie, punkty osobliwe hiperpowierzchni. 8. Wektory styczne, hiperpłaszczyzna styczna. 9. Miara i całka na hiperpowierzchni gładkiej. 10. Formy różniczkowe na rozmaitościach. 11. Orientacja hiperpowierzchni, całkowanie form różniczkowych. 12. Twierdzenie Greena-Riemanna, twierdzenie Gaussa-Ostrogradzkiego i klasyczne twierdzenie Stokesa. 13. Całka pola wektorowego po drodze. Potencjał pola wektorowego. 14. Strumień pola wektorowego, obszary jednospójne. Całki zależne od parametrów. 15. Powtórzenie.  
Metody oceny:
Trzy kolokwia po 10 pkt – 30 pkt,  aktywność na ćwiczeniach – 10 pkt. Egzamin: część zadaniowa – 40 pkt, część teoretyczna – 20 pkt.  Łącznie – 100 pkt. Przedmiot zostaje zaliczony, jeśli łączna liczba uzyskanych punktów wynosi co najmniej 50, oraz Zwolnienia z części zadaniowej – od 30 pkt.;  wtedy do egzaminu liczy się ilość punktów z ćwiczeń razy 2,0. Przeliczenie łącznej ilości uzyskanych punktów na oceny jest następujące:     Suma punktów   Ocena   < 50   2,0     50 – 59   3,0     60 – 69   3,5     70 – 79   4,0     80 – 89 4,5       90 – 100   5,0                
Egzamin:
Literatura:
[1]     A. Birkholc, Analiza Matematyczna: Funkcje Wielu Zmiennych, PWN 2002; [2]     R. Sikorski, Rachunek Różniczkowy i Całkowy: Funkcje Wielu Zmiennych, PWN 1967; [3]     G.M. Fichtenholz, Rachunek różniczkowy i całkowy,  tom III; [4]     T. Kowalski, J. Muszyński, W. Sadkowski, Zbiór zadań z Matematyki, tom II, OWPW 2000; [5]     W. Kołodziej, Analiza matematyczna, PWN, Warszawa 1978; [6]     W Kołodziej, Podstawy analizy matematycznej w zadaniach, Wyd.PW, Warszawa 1989; [7]     M. Gewert, Zb. Skoczylas, Analiza Matematyczna II, Teoria i Przykłady;
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się