- Nazwa przedmiotu:
- Topologia
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. Zbigniew Pasternak-Winiarski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Algebra liniowa z geometrią I oraz Elementy logiki i teorii mnogości
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie z podstawowymi pojęciami i metodami topologii metrycznej i ogólnej; wykształcenie umiejętności rozwiązywania zadań i problemów z wymienionych wyżej dziedzin niezbędnej w zastosowaniach
- Treści kształcenia:
-
Pojęcie ogólnej przestrzeni topologicznej (zbiory otwarte i domknięte, podprzestrzeń topologiczna operacje wnętrza i domknięcia, zbieżność ciągów, aksjomaty oddzielania).
Sposoby określania topologii (metryka i przestrzenie metryzowalne, baza i podbaza, iloczyn kartezjański przestrzeni topologicznych, topologia ilorazowa, najsłabsza topologia zawierająca daną rodzinę zbiorów).
Przekształcenia ciągłe (określenie ciągłości i podstawowe własności przekształceń ciągłych, homeomorfizmy, najsłabsze i najmocniejsze topologie, względem których dane przekształcenia są ciągłe).
Zwartość (definicja i własności zbiorów zwartych, odwzorowania ciągłe na zbiorach zwartych, twierdzenie Cantora, twierdzenie Tichonowa o zwartości produktu kartezjańskiego, zwartość w przestrzeniach metrycznych, twierdzenie Stone’a-Weierstrassa).
Spójność (definicja i własności zbiorów spójnych, kryteria spójności, składowe spójności, na zbiorach spójnych, spójność łukowa, spójność lokalna)
Aksjomaty przeliczalności (I aksjomat przeliczalności, ośrodkowość, własność Lindelöfa)
Struktury jednostajne (ogólna definicja i własności struktury jednostajnej, odwzorowania jednostajne filtry Cauchy’ego i zupełność, uzupełnianie, struktura jednostajna zadana przez metrykę, przestrzeń metryczna zupełna, całkowita ograniczoność przestrzeni metrycznej, twierdzenie Baire’a, informacja o grupach topologicznych) .
Przestrzenie normalne (definicja i podstawowe własności przestrzeni normalnej, lemat Urysohna, twierdzenie Tizego, twierdzenie Urysohna o metryzacji)
- Metody oceny:
- 2. Za ćwiczenia można otrzymać maksymalnie 20 punktów. Zaliczenie ćwiczeń (zwolnienie z konieczności powtarzania ćwiczeń w przypadku gdy przedmiot jako całość nie jest w wyniku sesji zaliczony) uzyskuje student, który zdobył co najmniej 11 punktów (11 p.). Student, który uzyskał co najmniej 15 p. może nie przystępować do zadaniowej części egzaminu.
Egzamin składa się z: pisemnej części teoretycznej, do której przystępują wszyscy studenci; z pisemnej części zadaniowej oraz z części ustnej. Za część teoretyczną, mającą formę testu można otrzymać maksymalnie 40 p. Za część zadaniową można otrzymać maksymalnie 20 p.
Jeżeli student skorzystał ze zwolnienia z zadaniowej części egzaminu, to w końcowej ilości punktów, które otrzymuje występują punkty za ćwiczenia pomnożone przez dwa.
Student, który za ćwiczenia i część zadaniową egzaminu otrzymał co najmniej 21 p. ale egzaminu nie zdał, może --- w okresie danego roku akademickiego --- zrezygnować z dalszego poprawiania części zadaniowej egzaminu i poprawiać tylko część teoretyczną. Tak uzyskane co najmniej 21 p. uprawnia też studenta do uzyskania (od wykładowcy) zaliczenia ćwiczeń.
Jeżeli liczba Z punktów za część zadaniową egzaminu jest dla danego studenta, który nie zaliczył ćwiczeń, większa niż ilość punktów otrzymana za ćwiczenia zaś student egzaminu nie zda., to przystępując do części zadaniowej w następnym terminie student uzyskuje za ćwiczenia Z punktów.
Student, który za część teoretyczną egzaminu otrzymał co najmniej 20 p. ale egzaminu nie zdał, może --- w okresie danego roku akademickiego --- zrezygnować z dalszego poprawiania części teoretycznej egzaminu i poprawiać tylko część zadaniową.
Jeżeli student poprawia którąś z części egzaminu, to uzyskana w wyniku tej poprawy ilość punktów stanowi aktualną ocenę tej części egzaminu.
Student na egzaminie ma obowiązek mieć przy sobie indeks zaś ekstern -- kartę zaliczeń i dowód
- Egzamin:
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
[1] R. Engelking, Topologia ogólna, PWN, Warszawa 1975.
[2] R. Engelking, K. Sieklucki, Geometria i topologia, Część II Topologia PWN, Warszawa 1980.
Literatura uzupełniająca
[3] K. Jänich, Topologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
[4] K. Kuratowski, Wstęp do teorii mnogości i topologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się