- Nazwa przedmiotu:
- Algebra i jej zastosowania II
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. Anna Romanowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu student powinien:
- posiadać umiejętność stosowania rachunku zdań i kwantyfikatorów oraz indukcji matematycznej w prowadzeniu rozumowań, w szczególności w dowodzeniu twierdzeń;
- swobodnie wykonywać działania na zbiorach i funkcjach;
- wykazać się znajomością grup i ich homomorfizmów;
- znać zagadnienia związane z homomorfizmami, kongruencjami i ideałami pierścieni (ze szczególnym uwzględnieniem pierścieni wielomianów) oraz podstawowymi własnościami ciał;
- posiadać umiejętność znajdywania macierzy przekształceń liniowych w różnych bazach;
- posiadać podstawowe wiadomości na temat krat.
Przedmioty poprzedzające:
1. Algebra i jej zastosowania I
2. Algebra liniowa z geometrią
3. Elementy logiki i teorii mnogości
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- W wyniku zaliczenia przedmiotu student uzyskuje wiedzę na temat pierścieni ilorazowych i ich związkach z teorią liczb oraz na temat rozszerzeń ciał. Zdobywa informacje o reprezentacjach liniowych grup skończonych. Poszerza wiedzę na temat krat i algebr Boole’a.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Pierścienie i ciała (pierścienie ilorazowe, pierścienie ideałów głównych, pierścienie z jednoznacznością rozkładu i pierścienie Euklidesa; rozszerzenia ciał i ciała skończone; kody wykrywające i korygujące błędy)
2. Reprezentacje liniowe grup skończonych (definicje, podstawowe własności i przykłady, podreprezentacje, reprezentacje rozkładalne i nierozkładalne, charakter reprezentacji, relacje ortogonalności dla charakterów, rozkład reprezentacji regularnej, tabelki charakterów)
3. Kraty i algebry Boole’a (półkraty i kraty jako zbiory uporządkowane i jako algebry, kraty rozdzielne, kraty modularne, kraty i algebry Boole’a)
Ćwiczenia:
Rozwiązywanie zadań i problemów oraz prezentacja dodatkowych przykładów zastosowań związanych z treścią wykładu.
- Metody oceny:
- W semestrze przewidziane są trzy kolokwia 45-minutowe i dziesięć kartkówek na ćwiczeniach, oraz egzamin obejmujący całość materiału z semestru zimowego i letniego po zakończeniu semestru.
Punktacja: (a) za każde kolokwium do 15 punktów, za każdą kartkówkę do 1 punktu; (b) za aktywność na ćwiczeniach do 10 punktów; (c) za samodzielnie przygotowane i rozwiązane ciekawe, trudniejsze zadanie dodatkowo do 10 punktów; (d) za egzamin pisemny do 120 punktów.
Studenci, którzy uzyskali mniej niż 30 punktów z części (a) i (b) otrzymują z ćwiczeń w semestrze letnim ocenę niedostateczną.
Studenci, którzy otrzymali mniej niż 30 punktów z ćwiczeń w każdym z obu semestrów, otrzymują z przedmiotu ocenę niedostateczną. Ostateczna ocena z przedmiotu dla pozostałych studentów wystawiona jest na podstawie sumy punktów uzyskanych w semestrze zimowym, w semestrze letnim i z egzaminu pisemnego. Do uzyskania oceny pozytywnej potrzeba w sumie minimum 120 punktów. Egzamin ustny odbędzie się tylko w przypadkach wątpliwych i w razie chęci poprawienia oceny.
Studenci, którzy nie uzyskali oceny pozytywnej, mają prawo do egzaminu poprawkowego. Ocena z egzaminu poprawkowego nie zależy od oceny uzyskanej poprzednio.
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. A. Białynicki-Birula, Zarys Algebry, PWN
2. W. J. Gilbert, W. K. Nicholson, Algebra Współczesna z Zastosowaniami, WNT
3. J. P. Serre, Reprezentacje Liniowe Grup Skończonych, PWN
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się