- Nazwa przedmiotu:
- Układy dynamiczne
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Janina Kotus
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład45h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zakres wiedzy obowiązujący na maturze z matematyki w profilu rozszerzonym.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Znajomość rachunku różniczkowego i całkowego funkcji rzeczywistych jednej zmiennej.
- Treści kształcenia:
- 1. Definicje układów dynamicznych z czasem dyskretnym i ciągłym. Dyfeomorfizmy i gładkie pola
2. wektorowe zdefiniowane na zwartych rozmaitościach różniczkowych.
3. Klasyfikacja hiperbolicznych orbit okresowych.
4. Twierdzenie Grobmana-Hartmana o linearyzacji w otoczeniu punktów hiperbolicznych.
5. Twierdenie Hadamarda-Perrona o istnieniu lokalnych rozmaitościach stabilnych i niestabilnych.
6. Twiedzenie Smale’a o istnieniu globalnych rozmaitości stabilnych i niestabilnych.
7. Ważne klasy zbiorów niezmienniczych: graniczne, niebłądzące, minimalne, hiperboliczne. Punkty homokliniczne i heterokliniczne. Podkowa Smale’a.
8. Algebraiczne automorfizmy torusa. Dyfeomorfizmy Anosowa. Klasy pól wektorowych: Morse’a-Smale’a, Kupki-Smale’a, pola gradientowe.
9. Stabilność okresowych punktów hiperbolicznyh w przestrzeni dyfeomorfizmów i orbit okresowych pól wektorowych na rozmaitościach.
10. Własności typowe w przestrzeniach dyfeomorfizmów i pól wektorowych zdefiniowanych na zwartych rozmaitościach różniczkowych.
11. Strukturalna stabilność dyfeomorfizmów i pól wektorowych.- warunki konieczne i dostateczne.
12. Dziwne atraktory: solenoid, atraktor Henona, atraktor Lorenza.
- Metody oceny:
- Zaliczenie ćwiczeń uzyskuje się na podstawie wyników kolokwiów przeprowadzanych w czasie semestru oraz aktywności na zajęciach. Egzamin pisemny dwuczęściowy:
1. zadania , 2. teoria.
- Egzamin:
- Literatura:
- W. Szlenk, Wstęp do teorii gładkich układów dynamicznych, PWN 1982.
R. C. Robinson, Dynamical systems : stability, symbolic dynamics, and chaos, 1999.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się