Nazwa przedmiotu:
Algorytmy genetyczne
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Janusz Hołyst
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Fizyka Techniczna
Grupa przedmiotów:
Specjalistyczne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Nauczenie zasad działania programów optymalizacyjnych opartych na metodach ewolucji naturalnej.
Treści kształcenia:
1. Zalety i wady tradycyjnych metod optymalizacyjnych. 2. Operatory genetyczne: przypomnienie z biologii, podstawy matematyczne, zapis "genowy", etapy reprodukcji, krzyżowania i mutacji. 3. Efektywność algorytmów genetycznych w porównaniu z innymi metodami. 4. Teoria schematów, podstawowe twierdzenie algorytmów genetycznych. 5. Kodowanie diploidalne. 6. Zagadnienia zwodnicze. 7. Optymalizacja wieloparametrowa, problemy z więzami, genetyczne systemy uczące się; układy klasyfikujące. Programowanie genetyczne. 8. Strategie ewolucyjne 9. Przykłady zastosowań algorytmów genetycznych w problemach fizycznych i inżynierskich. 10. Fizyka procesów ewolucyjnych
Metody oceny:
Przedmiot zaliczany jest poprzez 2 kolokwia (2 * 15pkt) oraz przygotowanie programu komputerowego opartego o algorytmy genetyczne (10 pkt). Warunkiem zaliczenia jest sprawozdanie z programu oraz uzyskanie min. 15 pkt. łącznie z obu kolokwiów.
Egzamin:
Literatura:
1. D. Goldberg, Algorytmy genetyczne i ich zastosowania 2. Z. Michalewicz, Algorytmy genetyczne + struktury danych = programy ewolucyjne 3. R. Feistel, W.Ebeling, Evolution of complex systems
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się