- Nazwa przedmiotu:
- Etyka biznesu
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Tomasz Zbrzezny
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- SGP 35.4/1
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z podstawowymi pojęciami etyki i możliwością ich zastosowania w życiu gospodarczym. Celem nauczania przedmiotu jest uświadomienie etycznego wymiaru działań biznesowych i dostarczenie narzędzi teoretycznych do rozwiązywania problemów.
- Treści kształcenia:
- Istota, cele i obszary zainteresowań etyki biznesu (2). Wybrane systemy i kierunki etyczne jako podstawa wyborów moralnych w biznesie (4). Ogólne pojęcie odpowiedzialności moralnej (2). Odpowiedzialność moralna w działalności gospodarczej (2). Problemy etyczne występujące wewnątrz przedsiębiorstwa (2). Problemy etyczne występujące w relacjach pomiędzy przedsiębiorstwem a jego bliższym i dalszym otoczeniem (2). Ogólne pojęcie sprawiedliwości (1). Kapitalizm, rynek i sprawiedliwość (1). Wpływ aktualnej świadomości moralnej Polaków na poglądy przyszłych menadżerów (omówienie badań ankietowych) (2). Ogólne pojęcie relatywizmu w etyce (2). Etyka biznesu – rozwiązania godzące wymogi moralne z interesem strategicznym (2). Etyczne problemy związane z zatrudnieniem. Prawo do pracy, równość szans, działania kompensujące, sprawiedliwa płaca (2). Prawa pracodawcy a podwójna lojalność pracownika Etyczne problemy działalności związków zawodowych (2). Etyka a świat finansów (2).
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest kolokwium – zestaw 10 pytań po 1 pkt. Na ocenę dostateczną wymaga się uzyskania 5 pkt. Każdy punkt więcej podnosi ocenę o 0,5 stopnia. Alternatywą jest pisemne opracowanie jednego ze wskazanych tematów.
- Egzamin:
- Literatura:
- 1.Porębski cz.: Czy etyka się opłaca. Zagadnienie etyki biznesu. Kraków 1998, Znak
2.Klimczak B.: Etyka gospodarcza. Wrocław 1999, Wyd. Akademia Ekonomiczna
3.Chryssides G.D., Kaller J.H.: Wprowadzenie do etyki biznesu. PWN
4.DietlJ., Gasparski W.(red.): Etyka biznesu. PWN
5.Pratley P.: Etyka w biznesie. Gebethner i Ska.
6.Bocheński J. M.: Przyczynek do filozofii przedsiębiorstwa przemysłowego. W: Logika i filozofia. W-wa 1993 s. 162 – 187.
7.Ingarden R.: O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych. W: Książeczka o człowieku. Kraków 1975, wyd. Literackie s. 77 – 184.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się