Nazwa przedmiotu:
Etyka biznesu
Koordynator przedmiotu:
mgr Tomasz Zbrzezny
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
SGP 35.4/1
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z podstawowymi pojęciami etyki i możliwością ich zastosowania w życiu gospodarczym. Celem nauczania przedmiotu jest uświadomienie etycznego wymiaru działań biznesowych i dostarczenie narzędzi teoretycznych do rozwiązywania problemów.
Treści kształcenia:
Istota, cele i obszary zainteresowań etyki biznesu (2). Wybrane systemy i kierunki etyczne jako podstawa wyborów moralnych w biznesie (4). Ogólne pojęcie odpowiedzialności moralnej (2). Odpowiedzialność moralna w działalności gospodarczej (2). Problemy etyczne występujące wewnątrz przedsiębiorstwa (2). Problemy etyczne występujące w relacjach pomiędzy przedsiębiorstwem a jego bliższym i dalszym otoczeniem (2). Ogólne pojęcie sprawiedliwości (1). Kapitalizm, rynek i sprawiedliwość (1). Wpływ aktualnej świadomości moralnej Polaków na poglądy przyszłych menadżerów (omówienie badań ankietowych) (2). Ogólne pojęcie relatywizmu w etyce (2). Etyka biznesu – rozwiązania godzące wymogi moralne z interesem strategicznym (2). Etyczne problemy związane z zatrudnieniem. Prawo do pracy, równość szans, działania kompensujące, sprawiedliwa płaca (2). Prawa pracodawcy a podwójna lojalność pracownika Etyczne problemy działalności związków zawodowych (2). Etyka a świat finansów (2).
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest kolokwium – zestaw 10 pytań po 1 pkt. Na ocenę dostateczną wymaga się uzyskania 5 pkt. Każdy punkt więcej podnosi ocenę o 0,5 stopnia. Alternatywą jest pisemne opracowanie jednego ze wskazanych tematów.
Egzamin:
Literatura:
1.Porębski cz.: Czy etyka się opłaca. Zagadnienie etyki biznesu. Kraków 1998, Znak 2.Klimczak B.: Etyka gospodarcza. Wrocław 1999, Wyd. Akademia Ekonomiczna 3.Chryssides G.D., Kaller J.H.: Wprowadzenie do etyki biznesu. PWN 4.DietlJ., Gasparski W.(red.): Etyka biznesu. PWN 5.Pratley P.: Etyka w biznesie. Gebethner i Ska. 6.Bocheński J. M.: Przyczynek do filozofii przedsiębiorstwa przemysłowego. W: Logika i filozofia. W-wa 1993 s. 162 – 187. 7.Ingarden R.: O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych. W: Książeczka o człowieku. Kraków 1975, wyd. Literackie s. 77 – 184.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się