Nazwa przedmiotu:
Teoria obwodów i sygnałów
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Stanisław Osowski, sto@iem.pw.edu.pl, +48222347235
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Matematyka, Fizyczne podstawy elektrotechniki i elektroniki
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Umiejętność analizy obwodów w stanach ustalonym i nieustalonym, znajomość podstawowych zjawisk w obwodach elektrycznych.
Treści kształcenia:
1. Obwody o wymuszeniu sinusoidalnym – metoda liczb zespolonych. Wykresy wektorowe. 2. Pojecie mocy. 3. Twierdzenie Thevenina i Nortona. 4. Metoda potencjałów węzłowych. 5. Metoda prądów oczkowych i zasada superpozycji. 6. Obwody trójfazowe. 7. Stany nieustalone w obwodach linowych. 8. Opis obwodów równaniami różniczkowymi i równaniami stanu, prawa komutacji. 9. Metoda klasyczna i operatorowa analizy stanów nieustalonych. 10. Transmitancja operatorowa, odpowiedź impulsowa i skokowa. 11. Stabilność obwodów. Charakterystyki częstotliwościowe. 12. Czwórniki, czwórniki aktywne: konwerter i inwerter impedancyjny. 13. Wzmacniacz operacyjny. Metody analizy obwodów ze wzmacniaczami. 14. Metoda grafów przepływowych Masona. 15.Filtry elektryczne.
Metody oceny:
brak
Egzamin:
Literatura:
1. S. Osowski, K. Siwek, M. Śmiałek, Teoria obwodów, OWPW, 2006; 2. S. Bolkowski, Teoria obwodów elektrycznych, WNT, Warszawa, 1995; 3. K. Mikołajuk, Podstawy analizy obwodów energoelektronicznych, PWN, Warszawa, 1998
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się