- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria wymagań oprogramowania
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Michał Śmiałek, michal.smialek@ee.pw.edu.pl, +48222345387
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Inżynieria oprogramowania, Modelowanie oprogramowania w języku UML
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Umiejętność zespołowego tworzenie specyfikacji wymagań użytkownika oraz wymagań oprogramowania
- Treści kształcenia:
- Wykład
1. Proces inżynierii wymagań a wymagania. Problemy inżynierii oprogramowania. Proces kaskadowy oraz iteracyjny. Metodyka dla inżynierii oprogramowania – metodyki formalne i agilne. Sześć najlepszych praktyk inżynierii oprogramowania. Podstawowe role w procesie wytwórczym dla oprogramowania. Rola wymagań w procesie wytwórczym. Wymagania sterujące procesem wytwórczym.
2. Specyfikowanie wymagań użytkownika. Modele wymagań a dokumentacja wymagań. Struktura modeli i dokumentów wymagań. Wizja systemu. Opis procesów biznesowych. Określanie zakresu systemu oprogramowania. Typy wymagań. Atrybuty wymagań. Techniki zbierania wymagań.
3. Modelowanie przypadków użytkownika i słownika. Definicja przypadku użycia i aktora. Omówienie modelu przypadków użycia. Relacje między przypadkami użycia. Punkty rozszerzenia. Zawartość przypadków użycia. Konstrukcja słownika. Pojęcia słownikowe w opisach przypadków użycia.
4. Modelowanie biznesowe dla systemów oprogramowania. Wpływ biznesu na system oprogramowania. Wizja
systemu oparta na biznesie. Biznesowe przypadki użycia – porównanie z systemowymi przypadkami użycia. Czynności – opisy przypadków użycia. Diagramy czynności. Transformacja z modelu biznesu do modelu
wymagań.
5. Struktura i proces dla wymagań oprogramowania. Specyfikacja wymagań oprogramowania a proces
iteracyjny. Kryteria nadawania priorytetów dla przypadków użycia. Wymagania oprogramowania a testy
akceptacyjne systemu. Wymagania oprogramowania a dokumentacja dla użytkownika.
6. Modelowanie statyczne wymagań oprogramowania. Model klas. Modelowanie klas na poziomie wymagań
oprogramowania. Mapowanie klas z pojęć słownikowych.
7. Modelowanie dynamiczne wymagań oprogramowania. Model scenariuszy. Zdania scenariuszy zapisywane
w sposób formalny. Scenariusze a diagramy czynności. Scenariusze pochodzące od przypadków użycia.
8. Organizacja i jakość wymagań oprogramowania. Typy wymagań pozafunkcjonalnych. Cechy dobrej
specyfikacji wymagań oprogramowania. Realizacja wymagań. Techniki zbierania wymagań. Projekt
Stworzenie pełnej specyfikacji wymagań użytkownika oraz wymagań oprogramowania. Na projekt składają się: specyfikacja procesów biznesowych, specyfikacja przypadków użycia, specyfikacja słownika (modelu klas), specyfikacja scenariuszy przypadków użycia. Projekt wykonywany jest w zespołach po ok. 3 osoby. Każdy zespół tworzy specyfikację wymagań dla niedużego systemu oprogramowania (ok. 15-20 przypadków użycia).
- Metody oceny:
- o
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Michał Śmiałek – Zrozumieć UML 2.0. Metody modelowania obiektowego, Helion, 2005
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się