- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie oprogramowania
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Michał Śmiałek, michal.smialek@ee.pw.edu.pl, +48222345387
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy inżynierii oprogramowania, Modelowanie oprog. w języku UML, Inżynieria wymagań oprog.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Treści kształcenia:
- Wykład
1. Od wymagań do architektury. Co to jest architektura oprogramowania? Architektury komponentowe. Architektury w cyklu iteracyjnym. Architektury dla systemów rozproszonych. Architektura realizująca wymagania oprogramowania.
2. Statyczne modele architektoniczne. Komponenty i diagramy komponentów. Komponenty i architektury warstwowe. Diagramy montażowe. Mapowanie wymagań na statyczne modele architektoniczne.
3. Dynamiczne modele architektoniczne. Dynamika działania komponentów. Diagramy sekwencji na poziomie architektonicznym. Linie życia i komunikaty. Mapowanie wymagań na dynamiczne modele architektoniczne.
4. Techniki modelowania architektonicznego. Architektura a technologie programistyczne. Strategie dla szkieletów architektonicznych. Strategie modelowania dynamiki systemu.
5. Od architektury do projektu szczegółowego. Jak zaprojektować i zaimplementować szczegóły architektoniczne? Realizacja interfejsów. Projekt szczegółowy w cyklu iteracyjnym. Organizowanie modeli dla programistów.
6. Statyczne modele projektowe. Semantyka projektowych diagramów klas. Interfejsy, klasy, atrybuty, operacje. Relacje między klasami. Diagramy klas a kod.
7. Dynamiczne modele projektowe. Diagramy sekwencji na poziomie szczegółowego projektu. Impelementacja dynamiki działania interfejsów. Diagramy sekwencji a kod.
8. Techniki modelowania dla projektu szczegółowego. Projekt
Stworzenie pełnego modelu architektonicznego oraz projektu szczegółowego. Na projekt składają się: realizacja przypadków użycia, realizacja słownika w strukturze systemu, realizacja interfejsów, projekt struktury komponentów. Projekt wykonywany jest w zespołach po ok. 3 osoby. Każdy zespół tworzy projekt niedużego systemu oprogramowania (ok. 15-20 przypadków użycia).
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Michał Śmiałek – Zrozumieć UML 2.0. Metody modelowania obiektowego, Helion, 2005; 2. Ian Sommerville – Inżynieria oprogramowania, WNT, 2003; 3. Roger S. Pressman – Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania, WNT, 2004
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się