- Nazwa przedmiotu:
- Zastosowanie wzorców projektowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jarosław Wilk, wilk@zkue.ime.pw.edu.pl, +48222347313
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Programowanie i projektowanie obiektowe, Inżynieria oprogramowania. Język UML.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Znajomość stosowanych wzorców projektowych. Praktyczna umiejętnośc tworzenia kodu aplikacji użytkowych w oparciiu o wzorce projektowe. Umiejętność oceny i refaktoryzacji istniejącego kodu.
- Treści kształcenia:
- Wykład
1. Nazewnictwo i klasyfikacja wzorców projektowych. Dokumentacja wzorca projektowego. Elementy składowe wzorca. Kiedy należy stosować wzorce projektowe. Przykład praktyczny zastosowania wzorca projektowego. 2W
2. Omówienie wzorców architektury: warstwy, MVC/MVP, broker 2W.
3. Omówienie wzorców konstrukcyjnych: fabryka abstrakcyjna, budowniczy, metoda fabrykująca, prototyp, singelton. 5W
4. Omówienie wzorców strukturalnych: adapter, most, kompozyt, dekorator, fasada, pośrednik, waga piórkowa. 6W
5. Wzorce pozyskiwania zasobów: leniwe pozyskiwanie, wczesne pozyskiwanie, szybka pamięć. 2W
6. Omówienie wzorców czynnościowych: łańcuch odpowiedzialności, polecenie, interpretator, iterator, mediator, obserwator, stan, strategia, metoda szablonu, wizytator. 7W
7. Wzorce analizy. 1W
8. Antywzorce – stosowane rozwiązania, których należy unikać. 2W
9. Wzorce i systemy wzorców w architekturze oprogramowania. 1W
10. Refaktoryzacja do wzorców projektowych. Zastosowanie wzorców projektowych w .NET i Java, różnice w implementacji.2W
Laboratorium
1. Dokumentacja wzorca projektowego. 2L
2. Projektowanie architektury wielowarstwowej aplikacji Enterprise Solutions, warstwy aplikacji WWW, Smart Klient, Smart Device, WebService w technologii .NET. 2L
3. Implementacja wzorców architektury: warstwy, MVC/MVP, broker. 2L
4. Implementacja wybranych wzorców konstrukcyjnych: fabryka abstrakcyjna, budowniczy, metoda fabrykująca, prototyp, singelton. 6L
5. Implementacja wybranych wzorców strukturalnych: adapter, most, kompozyt, dekorator, fasada, pośrednik, waga piórkowa. 6L
Implementacja wybranych wzorców czynnościowych: łańcuch odpowiedzialności, polecenie, interpretator, iterator, mediator, obserwator, stan, strategia, metoda szablonu, wizytator. 6L Przykłady antywzorców, których należy unikać. 2L
6. Różnice w implementacji wzorców projektowych w .NET i Java. 2L
7. Refaktoryzacja do wzorców projektowych. Zastosowanie technologii .NET 3.0: WPF, WF, WPF, Ajax w implementacji nowoczesnych rozwiązań informatycznych. 2L
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Wzorce projektowe C#, Steven John Metsker, Helion S.A. 2005
2. Projektowanie zorientowane obiektowo, wzorce projektowe, Alan Shalloway, James R Trott, Merlin 2002.
3. Design pattern. Elements of Reusable Object-Oriented Software, E. Gamma, R. Helm, R. Johnson, J. Vlissides, Addison-Wesley, 1995.
4. Pattern-oriented Software Architecture. A system of Patterns. F. Buschmann, R. Meunier, H. Rohnert, P. Sommerald, M. Stal. Wiley 1996.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się