Nazwa przedmiotu:
Zastosowanie wzorców projektowych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jarosław Wilk, wilk@zkue.ime.pw.edu.pl, +48222347313
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Programowanie i projektowanie obiektowe, Inżynieria oprogramowania. Język UML.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Znajomość stosowanych wzorców projektowych. Praktyczna umiejętnośc tworzenia kodu aplikacji użytkowych w oparciiu o wzorce projektowe. Umiejętność oceny i refaktoryzacji istniejącego kodu.
Treści kształcenia:
Wykład 1. Nazewnictwo i klasyfikacja wzorców projektowych. Dokumentacja wzorca projektowego. Elementy składowe wzorca. Kiedy należy stosować wzorce projektowe. Przykład praktyczny zastosowania wzorca projektowego. 2W 2. Omówienie wzorców architektury: warstwy, MVC/MVP, broker 2W. 3. Omówienie wzorców konstrukcyjnych: fabryka abstrakcyjna, budowniczy, metoda fabrykująca, prototyp, singelton. 5W 4. Omówienie wzorców strukturalnych: adapter, most, kompozyt, dekorator, fasada, pośrednik, waga piórkowa. 6W 5. Wzorce pozyskiwania zasobów: leniwe pozyskiwanie, wczesne pozyskiwanie, szybka pamięć. 2W 6. Omówienie wzorców czynnościowych: łańcuch odpowiedzialności, polecenie, interpretator, iterator, mediator, obserwator, stan, strategia, metoda szablonu, wizytator. 7W 7. Wzorce analizy. 1W 8. Antywzorce – stosowane rozwiązania, których należy unikać. 2W 9. Wzorce i systemy wzorców w architekturze oprogramowania. 1W 10. Refaktoryzacja do wzorców projektowych. Zastosowanie wzorców projektowych w .NET i Java, różnice w implementacji.2W Laboratorium 1. Dokumentacja wzorca projektowego. 2L 2. Projektowanie architektury wielowarstwowej aplikacji Enterprise Solutions, warstwy aplikacji WWW, Smart Klient, Smart Device, WebService w technologii .NET. 2L 3. Implementacja wzorców architektury: warstwy, MVC/MVP, broker. 2L 4. Implementacja wybranych wzorców konstrukcyjnych: fabryka abstrakcyjna, budowniczy, metoda fabrykująca, prototyp, singelton. 6L 5. Implementacja wybranych wzorców strukturalnych: adapter, most, kompozyt, dekorator, fasada, pośrednik, waga piórkowa. 6L Implementacja wybranych wzorców czynnościowych: łańcuch odpowiedzialności, polecenie, interpretator, iterator, mediator, obserwator, stan, strategia, metoda szablonu, wizytator. 6L Przykłady antywzorców, których należy unikać. 2L 6. Różnice w implementacji wzorców projektowych w .NET i Java. 2L 7. Refaktoryzacja do wzorców projektowych. Zastosowanie technologii .NET 3.0: WPF, WF, WPF, Ajax w implementacji nowoczesnych rozwiązań informatycznych. 2L
Metody oceny:
brak
Egzamin:
Literatura:
1. Wzorce projektowe C#, Steven John Metsker, Helion S.A. 2005 2. Projektowanie zorientowane obiektowo, wzorce projektowe, Alan Shalloway, James R Trott, Merlin 2002. 3. Design pattern. Elements of Reusable Object-Oriented Software, E. Gamma, R. Helm, R. Johnson, J. Vlissides, Addison-Wesley, 1995. 4. Pattern-oriented Software Architecture. A system of Patterns. F. Buschmann, R. Meunier, H. Rohnert, P. Sommerald, M. Stal. Wiley 1996.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się