- Nazwa przedmiotu:
- Logika
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Tomasz Zbrzezny
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- K 18
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z podstawowymi pojęciami logiki. Celem nauczania przedmiotu jest wyrobienie umiejętności omawiania procesów poznawczych, poprawnego formułowania myśli, definiowania, dzielenia, wnioskowania. Podniesienie kultury logicznej u studentów.
- Treści kształcenia:
- Przedmiot i zadania logiki. Przegląd problematyki jej głównych działów(2). Zarys historii logiki (2). Logiczna teoria języka. Logiczne wady wyrażeń językowych. Środki zaradcze (2). Definicje i warunki ich poprawności (3). Podział logiczny (1). Uzasadnianie twierdzeń. Wnioskowanie dedukcyjne. Rodzaje wnioskowań i problem ich poprawności (1). Dowodzenie a argumentowanie. Dyskusja i jej rodzaje. Erystyka (2). Elementy logiki formalnej. Symbolika rachunku zdań. Tzw. najwyższe prawa myślenia (1). Tautologie logiczne i metody ich sprawdzania (4). Pojęcie systemu dedukcyjnego rachunku zdań (1). Symbolika rachunku nazw. Formy wnioskowania bezpośredniego. Kwadrat logiczny (2). Sylogistyka. Sprawdzanie słuszności trybów sylogistycznych (4). Wnioskowania niededukcyjne oraz problem ich konkluzywności. Wnioskowanie indukcyjne i redukcyjne (2). Pojęcie kultury logicznej. Polskie tradycje szkoły lwowsko – warszawskiej (2).
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia jest kolokwium – zestaw sześciu pytań punktowanych od 0 do 4.
Na ocenę dostateczną wymaga się uzyskania 14 pkt.
Każde 2 pkt. więcej podnoszą ocenę o 0,5 stopnia
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Ziembiński Z.: Logika praktyczna
2. Mała encyklopedia logiki
3. Ajdukiewicz K.: Język i poznanie
4. Kotarbiński T.: Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk
5. Szaniawski K.: O nauce, rozumowaniu i wartościach.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się