Nazwa przedmiotu:
Statystyka i badania rynku
Koordynator przedmiotu:
dr Agnieszka Krzętowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Podstawowe
Kod przedmiotu:
P2 3
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Matematyka, statystyka, mikroekonomia, makroekonomia, marketing
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem kształcenia w jest nabycie przez studentów praktycznych umiejętności dotyczących planowania, prowadzenia, nadzorowania, analizy i interpretacji wyników badań rynkowych. Omówienie podstawowych narzędzi statystycznych stosowanych w badaniach rynku.
Treści kształcenia:
Wykłady: Wprowadzenie do metodologii badań rynkowych. Podstawowe narzędzia statystyczne stosowane w badaniach rynku. Projektowanie badań statystycznych. Podstawowe pojęcia statystyczne: • populacja, próba, próba reprezentatywna; • badania całościowe i cząstkowe; • parametry próby, miary typowości (położenia), rozrzutu, asymetrii i smukłości; • grupowanie danych, szeregi rozdzielcze, histogramy i wieloboki liczebności. Schematy doboru elementów do próby. Operatory losowania. Zmienne losowe. Rozkłady zmiennej losowej. Estymatory i ich właściwości. Estymacja punktowa i przedziałowa w analizie struktury. Metody wnioskowania statystycznego pozwalające weryfikować hipotezy odnośnie do cech i zachowań badanych populacji oraz przebiegu zjawisk i procesów. Statystyczny opis dynamiki zjawisk. Szeregi chronologiczne. Podstawy teorii indeksów ekonomicznych. Indeksy indywidualne. Indeksy agregatowe dla wielkości absolutnych. Analiza dynamiki zjawisk złożonych (stosunkowych). Wyodrębnienie tendencji rozwojowej zjawisk. Trend liniowy. Badanie wahań sezonowych. Metoda mechaniczna i analityczna. Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych. Liniowy model regresji dwóch zmiennych. Metoda najmniejszych kwadratów. Metody badania dokładności oszacowanej funkcji regresji współczynnik determinacji. Współczynnik zbieżności. Przedziały ufności w analizie korelacji i regresji oraz szeregów czasowych. Korelacja cech jakościowych (niemierzalnych). Ćwiczenia: Projektowanie badań statystycznych. Grupowanie danych, szeregi rozdzielcze, histogramy i wieloboki liczebności Wyznaczanie miar: typowości (położenia), rozrzutu, asymetrii i smukłości. Estymacja punktowa i przedziałowa w analizie struktury. Weryfikacja hipotez statystycznych. Statystyczny opis dynamiki zjawisk. Szeregi chronologiczne. Indeksy indywidualne. Indeksy agregatowe dla wielkości absolutnych. Analiza dynamiki zjawisk złożonych (stosunkowych). Wyodrębnienie tendencji rozwojowej zjawisk. Trend liniowy. Badanie wahań sezonowych. Metoda mechaniczna i analityczna. Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych. Liniowy model regresji dwóch zmiennych. Metody badania dokładności oszacowanej funkcji regresji współczynnik determinacji. Współczynnik zbieżności. Korelacja cech jakościowych (niemierzalnych). Weryfikacja hipotez statystycznych w analizie struktury, korelacji i regresji oraz szeregów czasowych.
Metody oceny:
Egzamin odbywa się w formie pisemnej i dotyczy materiału objętego wykładami. Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie minimum 50% punktów.
Egzamin:
Literatura:
1. Amir D. Aczel.: Statystyka w Zarządzaniu, PWN, 2007 2. Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 2009. 3. Sobczyk M., Statystyka, PWN, 2007 4. Starzyńska W., Statystyka praktyczna, PWN, Warszawa 2007. 5. Piłatowska M., Repetytorium ze statystyki, PWN, Warszawa 2007. 6. red. Kędzior Z., Badania rynku. Metody zastosowania, PWE, Warszawa 2004
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się