- Nazwa przedmiotu:
- Metody optymalizacji
- Koordynator przedmiotu:
- doc.dr inż. Krzysztof Amborski, ambor@isep.pw.edu.pl, tel. +48222347075
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Elektrotechnika
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Matematyka - algebra, rachunek macierzowy, podstawy rachunku różniczkowego i całkowego
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Umiejętność sformułowania matematycznego zapisu zadania optymalizacji. Umiejętność właściwego wyboru metody optymalizacji do rozwiązywanego problemu.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Wiadomości wstępne 1, Podstawy optymalizacji liniowej 3, Twierdzenia metody Simplex 2, Algorytm metody Simplex – podstawowy i przypadki szczególne 3, Oprogramowanie i zastosowania metody Simplex 3, Podstawowe pojęcia optymalizacji statycznej nieliniowej 2, Metody bezgradientowe optymalizacji 4, Metody gradientowe optymalizacji 4, Optymalizacja dyskretna – unifikacja 4, Kolokwium zaliczeniowe 2; Razem wykład 30. Laboratorium: Metody obliczeniowe optymalizacji liniowej 4, Metody bezgradientowe optymalizacji 6, Metody gradientowe optymalizacji 6, Unifikacja – programowanie dyskretne 6, Projekt złożony optymalizacji w zagadnieniu praktycznym 6, Kolokwium sprawdzające 2, Razem laboratorium 30
- Metody oceny:
- Egzamin:
- Literatura:
- Amborski K.: Podstawy metod optymalizacji, OW-PW, 2009; Brdyś M., Ruszczyński A. - “Metody optymalizacji w zadaniach”. WNT, Warszawa 1985; Polak E. - “Optimization”, Springer Verlag, 779 pp., NY 1997
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się