- Nazwa przedmiotu:
- Napędy pojazdów hybrydowych
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Włodzimierz Koczara, koczara@isep.pw.edu.pl, tel. +48222347362
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Elektrotechnika
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Postawy energoelektroniki, Podstawy napędu elektrycznego, Maszyny elektryczne
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Znajomość nowoczesnych napędów pojazdów elektrycznych i hybrydowych oraz metod i układów oszczędzania paliwa oraz energii elektrycznej.
- Treści kształcenia:
- Wprowadzenie – historia i wpływ cen ropy naftowej na rozwój środków transportu. Rozwój samochodu elektrycznego i hybrydowego (1h).
Wymagania ruchowe stawiane pojazdom. Dynamika pojazdu. Moc i energia związana z ruchem pojazdu autonomicznego (samochodu). Charakterystyka ruchu w mieście (cykl miejski) oraz poza miastem. Wpływ dodatkowej masy pojazdu na zużycie energii. Krytyczna ocena przydatności klasycznego napędu stacjonarnego dla potrzeb pojazdów samochodowych (4h). Podstawowe układy napędowe pojazdu elektrycznego i hybrydowego – szeregowy i równoległy, z doładowaniem ("plug in"), wykorzystanie przekładni planetarnej (2h). Tendencje rozwojowe: zastosowanie lekkich maszyn elektrycznych typu bezsczotkowych silników prądu stałego o wysokiej wewnętrznej częstotliwości. Klasyczne przekształtniki energoelektroniczne pojazdu oraz nowoczesne przekształtniki wysokotemperaturowe z wykorzystaniem węglika krzemu (4h). Ocena jakości i przydatności akumulatorowych magazynów energii (od akumulatorów ołowiowo-kwasowych do najnowszych litowo-jonowych). Zastosowanie aktywnych filtrów superkondensatorowych do przedłużenia żywotności akumulatorów oraz poprawy dynamiki pojazdu (2h). Tendencje rozwojowe i przykłady najnowszych rozwiązań napędu pojazdu elektrycznego i hybrydowego (np. Prius, Lexus, Mercedes, Honda, F1-KERS). (2h)
- Metody oceny:
- Egzamin:
- Literatura:
- Koczara W.: Napędy pojazdów hybrydowych WPW 2012
Koczara W.: Wprowadzenie do napędu elektrycznego. WPW 2010.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się