- Nazwa przedmiotu:
- Sterowniki przemysłowe PLC
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Remigiusz Olesiński, roles@isep.pw.edu.pl, t. +48222347415
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Elektrotechnika
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- podstawy techniki cyfrowej
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Umiejetność zastosowania i programowania sterowników przemysłowych.
- Treści kształcenia:
- Wykład
Podstawowe i tradycyjne układy automatyki, sterowanie przekaźnikowe, obszary zastosowań sterowników-3h
Budowa i właściwości sterowników programowalnych-1h
Architektura sterowników: Jednostka centralna, Cykl pracy, Układy wejść i wyjść cyfrowych, Układy wejść i wyjść analogowych, Moduły specjalizowane pomiarowe, wykonawcze, komunikacyjne-2h
Programowanie sterowników: Funkcje logiczne, Podstawowe bloki funkcyjne, Funkcje arytmetyczne, Funkcje sterujące-8h
Warunki techniczne i ekonomiczne stosowania układów PLC-1h
Laboratorium
Programowanie sterowników przemysłowych PLC
Budowa i podstawowe parametry techniczne sterownika
Możliwości i obsługa programu narzędziowego-1h
Programowanie z zastosowaniem różnych języków programowania-2h
Zastosowanie funkcji prostych i złożonych-3h
Elementy wizualizacji procesu sterowania-1h
Realizacja zadań programowych z wykorzystaniem sterowników-8h
- Metody oceny:
- Egzamin:
- Literatura:
- A. Ruda, R. Olesiński „Sterowniki programowalne PLC” COSIW, SEP Warszawa 2008
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się