Nazwa przedmiotu:
Podstawy analizy energetyczno-ekologicznej obiektu budowlanego
Koordynator przedmiotu:
dr hab. /Jan Górzyński/ profesor nadzwyczajny
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe z możliwością wyboru
Kod przedmiotu:
IIBK06/1
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Fizyka, fizyka budowli, materiały budowlane, budownictwo ogólne
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Zapoznanie słuchaczy z wiedzą o charakterze ogólnym z zakresu podstaw analizy energetyczno-ekologicznej (LCA), która jest narzędziem oceny środowiskowej wyrobów, procesów, usług, obiektów. Nauczanie przedmiotu ma zapewnić poznanie podstawowej wiedzy: pojęcia podstawowe, podstawy wiedzy o obciążeniach środowiska generowanych w działalności gospodarczej oraz ich oddziaływaniu na środowisko i kwantyfikacji tego oddziaływania nie tylko podczas eksploatacji, lecz również biorąc pod uwagę pełny cykl istnienia. Podstawą oceny środowiskowej wyrobów i obiektów jest określanie ich charakterystyk energetyczno-ekologicznych uzyskiwane przez określenie kryteriów oceny którymi są wskaźniki kategorii oddziaływania. Również zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zastosowaniami analizy LCA.
Treści kształcenia:
W - Podstawowe definicje i określenia w analizie energetyczno-ekologicznej w pełnym cyklu istnienia (LCA). Obciążenia środowiska w wyniku produkcji wyrobów i ich użytkowania oraz ich skutki. Kwantyfikacja oddziaływania obciążeń środowiska i kategorie oddziaływania na środowisko. Charakterystyka energetyczno-ekologiczna wyrobów i obiektów. Skumulowane obciążenia środowiska i metody ich określania. Metodologia analiz pełnego cyklu istnienia LCA. Systemowe podejście w analizie energetyczno-ekologicznej obiektów budowlanych. Określanie skumulowanych obciążeń środowiska w pełnym cyklu istnienia obiektów. Praktyka wykonywania analizy LCA w odniesieniu do wyrobów budowlanych i budynków. Zastosowanie analizy LCA w deklaracjach środowiskowych wyrobów budowlanych i budynków. P - Określanie charakterystyki energetyczno-ekologicznej obiektów budowlanych i metodyka ich wykonywania. Sformułowanie tematów prac przez poszczególnych uczestników zajęć w porozumieniu z prowadzącym. Prezentacja stanu zaawansowania prac na zajęciach projektowych prowadzonych w formie seminaryjnej, ocena poprawności wykonania poszczególnych fragmentów prac. Prezentacja zakończonych prac i dyskusja wyników.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia zajęć projektowych jest obecność na zajęciach i czynne w nich uczestnictwo, udział w sformułowaniu tematu pracy projektowej oraz wykonanie pracy projektowej pod kierunkiem prowadzącego zajęcia. Ponadto każdy słuchacz bierze udział w dwóch sprawdzianach pisemnych, pierwszy w połowie semestru, drugi na ostatnich zajęciach z przedmiotu. Każdy uczestnik sprawdzianu otrzymuje do opracowania jeden temat z zakresu problematyki prezentowanej na wykładach. Czas trwania sprawdzianu – 1 godzina. Podczas sprawdzianów stosowana będzie następująca skala ocen przyporządkowana określonej procentowo ilości wiedzy: 5,0 – 91 - 100% 4,5 – 81 - 90% 4,0 – 71 - 80% 3,5 – 61 - 70% 3,0 – 51 - 60% 2,0 – 0 - 50%.
Egzamin:
Literatura:
1. Górzyński J., Podstawy analizy środowiskowej wyrobów i obiektów, WNT, Warszawa 2007. 2. Górzyński J., Podstawy metodyczne analizy energetyczno-ekologicznej obiektu budowlanego w pełnym cyklu istnienia, Wydawnictwa Instytutu Techniki Budowlanej, Warszawa 2000. 3. Górzyński J., Obciążenia środowiska w produkcji wyrobów budowlanych, Wydawnictwa Instytutu Techniki Budowlanej, Warszawa 2004.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się