- Nazwa przedmiotu:
- Automatyka systemów transportowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Adam Szeląg, Adam.Szelag@ee.pw.edu.pl, +48222347359
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- automatyka napędu elektrycznego, podstawy elektroenergetyki, trakcja elektryczna,
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Pozyskanie wiedzy o środkach technicznych i metodach regulacji współczesnych systemów elektroenergetycznych w zakresie regulacji napięcia i częstotliwości. Poznanie zjawisk i czynników przyczyniających się do poprawienia stabilności systemów elektroenerge
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD (15h)
1.Układy i urządzenia automatyki i sterowania systemami transportowymi.
Systemy wspomagające pracę maszynisty i bezpieczeństwo ruchu. 3
2. Obwody torowe. Układy kontroli zajętości torów. Układy automatycznego
prowadzenia i hamowania pociągu. Kompatybilność systemów automatyki
i sterowania z urządzeniami elektroenergetyki trakcyjnej. 3
3. Zasadnicze funkcje podsystemów ERTMS (Europejskiego Systemu
Zarządzania i Sterowania Pociągami).. Poziomy ERTMS/ETCS. System ERTMS
i jego komponenty ERTMS/ETCS, GSM-R i ETML. 3
4. Interoperacyjność ruchu pociągów. Centrum Sterowania Radiowego w ramach
poziomów ERTMS/ETCS. Wdrożenie ERTMS w Polsce System sterowania
ruchem pojazdów w Metrze Warszawskim. System samoczynnego oddziaływania
na pociągi EBICAB. Satelitarne określanie pozycji pociągów. Radiowe prowadzenie
ruchu pociągów. 3
5. Systemy sterowania i zarządzania elektroenergetyką trakcyjną. Układy
automatyki, zabezpieczeń i pomiarów podstacji trakcyjnej.
Systemy typu BUSZ 3
RAZEM 15
LABORATORIUM (15h):
1 Zajęcia wstępne 1
1. Badanie wyłącznika szybkiego podstacji trakcyjnej prądu stałego 2
2. Badanie układu do detekcji zwarć w sieciach trakcyjnych. 2
3. Badanie zakłóceń wprowadzanych przez pojazd trakcyjny do obwodów torowych. 2
4. Badania symulacyjne wpływu algorytmu prowadzenia ruchu na efektywność
hamowania odzyskowego pociągów metra. 2
5.Badanie układów ochrony przeciwporażeniowej w sieciach trakcyjnych prądu stałego 2
6. Dobór nastaw układów zabezpieczeń przeciwzwarciowych. 2
7. Zaliczenie/poprawki 2
RAZEM: 15
- Metody oceny:
- b
- Egzamin:
- Literatura:
- b
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się