Nazwa przedmiotu:
Język niemiecki
Koordynator przedmiotu:
mgr / Elżbieta Ceglarz / wykładowca
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe z możliwością wyboru
Kod przedmiotu:
ZIWW01/3
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Język polski - rozumienie gramatyki; język niemiecki - umiejętności elementarne
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem lektoratu jest przypomnienie i opanowanie podstawowych struktur gramatycznych i leksykalnych. Jest to pasywna umiejętność językowa polegająca na rozpoznawaniu prostych tekstów z życia codziennego krajów niemieckiego obszaru językowego. W zakresie mówienia, oczekuje się umiejętności rozumienia i udzielania odpowiedzi na postawione pytania, a w minimalnym zakresie prowadzenia konwersacji. W semestrze VI i VII wprowadza się elementy języka specjalistycznego dla poszczególnych kierunków studiów, artykuły z literatury fachowej, czasopism i z internetu.
Treści kształcenia:
Ć - Leksyka: Gdzie mieszkać – wieś, miasto, budowa domu, wspólnoty mieszkaniowe; wybór zawodu, zalety i wady wymarzonego i najbardziej popularnych zawodów, nowe zawody – opinia; problemy młodych – bezrobocie, narkotyki, AIDS, sekty, alkohol; studia w Niemczech, Uniwersytet Viadrina; różnice obyczajów i kultur, azylanci, cudzoziemcy w Niemczech i ich problemy; praca w Niemczech. Kontynuacja pracy z tekstem fachowym np. problemy z ochroną środowiska, ekologia Gramatyka: tryb przypuszczający; mowa niezależna i niezależna; zdania porównawcze; tryb przypuszczający II i jego zastosowanie; rozwinięta przydawka; stopniowanie przymiotnika i przysłówka.
Metody oceny:
1. Formalnym warunkiem zaliczenia zajęć w danym semestrze jest systematyczne uczęszczanie na zajęcia językowe; dopuszcza się nieobecność bez usprawiedliwienia na dwóch zajęciach w semestrze. Kontroli obecności oraz usprawiedliwienia nieobecności dokonuje lektor prowadzący zajęcia w danej grupie. 2. Stopień opanowania materiału oceniany jest na podstawie: aktywnego uczestniczenia w zajęciach (praca z podręcznikiem, wykonywanie zadań indywidualnych, w parach i grupach); krótkich sprawdzianów pisemnych z danych partii materiału; pisemnych prac kontrolnych (co najmniej jednej w semestrze); prac domowych, etc. 3. Zaliczenie zajęć podlega ocenie; wpis oceny uzyskuje się na ostatnim zajęciu w semestrze (niezbędny jest indeks i karta); w przypadku niespełnienia warunków uzyskania oceny w tym terminie, student ma prawo ubiegać się o uzyskanie zaliczenia w sesji egzaminacyjnej. 4. Za pozytywne zaliczenie semestru student otrzymuje ocenę w skali od 3.0 do 5.0 (2 pkt ECTS).
Egzamin:
Literatura:
1. Bęza S., Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego, Wyd. Szkolne PWN, Warszawa 1998. 2. Bęza S., Gramatyka niemiecka z ćwiczeniami dla początkujących, Wyd. Szkolne PWN, Warszawa 2005.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się