Nazwa przedmiotu:
Rysunek techniczny
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. / Jerzy Raniszewski / starszy wykładowca
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ZIBK02
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia150h
  • Laboratorium0h
  • Projekt150h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagana znajomość aksjomatów i twierdzeń z zakresu geometrii przestrzennej na poziomie gimnazjum i szkoły średniej
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z zasadami wykonywania rysunku technicznego, w szczególności z obowiązującymi normami z zakresu rysunku technicznego (norm ogólnych i norm dotyczących rysunku architektoniczno-budowlanego i poszczególnych rodzajów konstrukcji) oraz zapoznanie z ręczną techniką kreślenia przy zastosowaniu przyrządów kreślarskich oraz szkicowania odręcznego. Celem nauczania przedmiotu jest nauczenie umiejętności czytania i sporządzania rysunku technicznego będącego podstawowym językiem porozumiewania się projektanta z wykonawcą czyli realizatorem myśli technicznej.
Treści kształcenia:
Ć - Ogólne wiadomości o rysunku technicznym, przybory kreślarskie, materiały , podręczniki, normy. Organizacja stanowiska pracy i posługiwanie się sprzętem kreślarskim. Formaty i składanie rysunków. Technika kreślenia, linie rysunkowe, rodzaje linii. Zasady pisma technicznego, opisywanie rysunków. Zasady rzutowania w rysunku technicznym (rzut prostokątny i aksonometria). Zasady wymiarowania w rysunku architektoniczno-budowlanym, rzuty, przekroje, widoki. Zasady wykonywania i wymiarowania rysunków elementów drewnianych, konstrukcji stalowych i konstrukcji żelbetowych, rzuty, przekroje, detale, widoki. Oznaczenia normowe elementów budowlanych. Zasady sporządzania rysunków budowlanych wg obowiązujących norm: orientacja, sytuacja, rzuty, przekroje, elewacje. Wiadomości o perspektywie, horyzoncie i punktach zbiegu. Rysowanie brył geometrycznych i elementów budowlanych w perspektywie. Odtwarzanie perspektywy z rzutów. Odtwarzanie rzutów z perspektywy. P - Wykonywanie rysunków wg indywidualnych tematów: 1) przekrój stalowy złożony z kształtowników walcowanych, 2) przekrój pionowy i przekroje poziome klatki schodowej, 3) rzut parteru domku jednorodzinnego, 4) rysunek węzła drewnianej więźby dachowej płatwiowo-kleszczowej, 5) rysunek belki stalowej (blachownicy) wraz z żebrami, 6) i 7) wykonanie rysunków wybranej elewacji i przekroju pionowego (poprzecznego lub podłużnego) domku jednorodzinnego na podstawie zadanych rzutów poszczególnych kondygnacji).
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na ćwiczeniach audytoryjnych i projektowych. W ramach ćwiczeń audytoryjnych będzie przeprowadzony na koniec semestru sprawdzian pisemny ze znajomości zasad sporządzania rysunku technicznego oceniany na ocenę w skali 2,0 (ocena niedostateczna), 3,0 (ocena dostateczna), 3,5 (ocena ponad dostateczna), 4,0 (ocena dobra), 4,5 (ocena ponad dobra), 5,0 (ocena bardzo dobra). Do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych wymagane jest zaliczenie dwóch z trzech ocenianych prac wykonanych przez studenta w ramach zajęć z rysunku odręcznego. W ramach ćwiczeń projektowych studenci będą wykonywali 7 rysunków wg indywidualnych tematów ocenianych na ocenę w skali jw. Wszystkie rysunki muszą być zaliczone na ocenę minimum 3,0 (dostateczną). Ostateczna ocena z przedmiotu będzie oceną średnią z otrzymanych ocen ze sprawdzianu i z rysunków technicznych.
Egzamin:
Literatura:
1. Miśniakiewicz A., Skowroński W., Rysunek techniczny budowlany, Arkady, Warszawa 1999. 2. Samujłło H. i J., Rysunek techniczny i odręczny w budownictwie, Arkady, Warszawa 1974. 3. Normy przedmiotowe PN-ISO.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się