Nazwa przedmiotu:
Systemy energoelektroniczne w maszynach i urządzeniach elektrycznych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Bogusław Zaleski, zaleski@ime.pw.edu.pl, +482223472-89
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Elektrotechnika
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Maszyny elektryczne. Podstawy elektroniki i energoelektroniki.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Umiejętność doboru stosowanych w technice urządzeń do konkretnych aplikacji. Znajomość zasad prawidłowej eksploatacji urządzeń.
Treści kształcenia:
Zasilanie i sterowanie reluktancyjnymi maszynami przełączalnymi. Komutacja elektroniczna w bezszczotkowych maszynach prądu stałego, układy sterowania komutacją, układy regulacji prędkości i momentu, wybrane realizacje praktyczne Jedno i wielokwadrantowe układy zasilania obwodu twornika maszyny prądu stałego w realizacji tranzystorowej i tyrystorowej. Algorytmy przełączania kluczy w falownikach zasilających maszyny indukcyjne. Polowo zorientowane sterowanie maszyn asynchronicznych i układy do jego praktycznej realizacji. Aktywne układy kompensacji mocy biernej w wersji jedno i trójfazowej.
Metody oceny:
Egzamin:
Literatura:
H. Tunia R. Barlik Teoria przekształtników. WPW 2003 M. Nowak R. Barlik Poradnik inżyniera energoelektronika WNT 1988 J. Manitius i inni Projektowanie przekształtników tyrystorowych. R. Strzelecki H. Supronowicz Współczynnik mocy w systemach zasilania prądu przemiennego i metody jego poprawy. WPW 2000
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się