- Nazwa przedmiotu:
- Automatyka systemów transportu elektrycznego
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Inż. Adam Szeląg prof. PW; Adam.Szelag@ee.pw.edu.pl; tel. +48222347359
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Elektrotechnika
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Teoria trakcji elektrycznej, Elektroenergetyka systemów transportu
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- znajomość zasad funkcjonowania oraz urządzeń i systemów stosowanych w układach sterowania i automatyki systemów i środków transportu elektrycznego
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD: Układy i urządzenia automatyki i sterowania systemami transportowymi. Systemy wspomagające pracę maszynisty i bezpieczeństwo ruchu. (3h) Obwody torowe. Układy kontroli zajętości torów. Układy automatycznego prowadzenia i hamowania pociągu. Kompatybilność systemów automatyki i sterowania z urządzeniami elektroenergetyki trakcyjnej.(3h) Zasadnicze funkcje podsystemów ERTMS (Europejskiego Systemu Zarządzania i Sterowania Pociągami).. Poziomy ERTMS/ETCS. System ERTMS i jego komponenty ERTMS/ETCS, GSM-R i ETML. (3h) Interoperacyjność ruchu pociągów. Centrum Sterowania Radiowego w ramach poziomów ERTMS/ETCS. Wdrożenie ERTMS w Polsce: (3h)System sterowania ruchem pojazdów w Metrze Warszawskim. System samoczynnego oddziaływania na pociągi EBICAB. Satelitarne określanie pozycji pociągów. Radiowe prowadzenie ruchu pociągów (FFB) (3h). LABORATORIUM: 1. Badanie układów sterowania napędem trakcyjnym 2. Wizyta w centrum sterowania ruchem.3. Badanie zakłóceń wprowadzanych przez pojazd trakcyjny do obwodów sterowania ruchem. 4. Badania układów do automatycznego wykrywania zwarć i przeciążeń w sieci trakcyjnej prądu stałego. 5.Badanie układów automatyki układu zasilania trakcyjnego.6. Symulacja układu do wykrywania poślizgu.
- Metody oceny:
- Egzamin:
- Literatura:
- 1.Kacprzak J.: Automatyka pojazdów trakcynych. WKiŁ 2. Kacprzak J., Koczara W.: Podstawy napędu elektrycznych pojazdów trakcyjnych. - Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1990, str. 3053. J. Dyduch, M. Pawlik „Systemy automatycznej kontroli jazdy pociągu” Politechnika Radomska 20024. M. Dąbrowa- Bajon „Podstawy sterowania ruchem kolejowym”
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się