- Nazwa przedmiotu:
- ELEMENTY PROJEKTOWANIA
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. arch. Konrad Kucza-Kuczyński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Architektura i urbnistyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 7
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt1080h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Z racji na profil kształcenia, oparty m.in. na sprawności zapisu plastycznego, wymagane jest poznanie poleconych aktualnych wystaw malarstwa, rzeźby i grafiki i innych zdarzeń w dziedzinie sztuki audiowizualnej.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Opanowanie podstaw teorii kształtowania przestrzeni architektonicznej jako relacji człowieka do jej cech oraz praktyczne poznanie podstawowych elementów składowych kształtowania przestrzeni architektonicznej i metod tworzenia nowej wartości przestrzeni w oparciu o ideę „dodawania” do miejsca o określonych cechach.
- Treści kształcenia:
- Prezentacja teoretyczna i praktyczna analiza ćwiczeniowa składowych elementów kształtowania przestrzeni: od odczytywania cech przestrzeni istniejącej, przez komponowanie przestrzeni i operowanie tworzywem budowlanym, do twórczej integracji elementów dopełniających określone miejsce. Ćwiczenia projektowe - sprawdzian praktyczny 4-ch sekwencji odpowiadających ważnym elementom składowym kształtowania przestrzeni.
1. PRZESTRZEŃ-MIEJSCE-NIEMIEJSCE – analiza metodą wizji lokalnej istniejącej przestrzeni, analityczne zanotowanie i syntetyczny zapis poprzez wydobycie cech, aż do interwencji 1:1 podkreślającej te cechy i zamieniającej przestrzeń w „miejsce” lub „niemiejsce” zależnie od sytuacj.
2. KOMPONOWANIE – na tle realnej przestrzeni /z I-go ćwiczenia lub innej/ zakomponowana przestrzennie struktura-kompozycja w zadanym kontekście, najlepiej znaczeniowym.
3. MATERIAŁ-TWORZYWO – na tle realnego miejsca zakomponowana struktura-kompozycja z realnego materiału-tworzywa budowlanego, z wydobyciem cech zastosowanych materiałów, aż do ich pracy w strukturach architektonicznych, traktowanych jako tożsamościowe lub uniwersalne.
4. INTEGRACJA – na tle realnego miejsca zakomponowana przestrzennie, z zastosowaniem konkretnych materiałów i prostej konstrukcji, struktura przestrzenna z zaczątkiem prostej funkcji użytkowej, bez człowieka np.symbolicznej lub informacyjnej.
2. Teoria przestrzeni, miejsca i „nie-miejsca” /kiedy przestrzeń staje się miejscem, miejsce jako integralny element architektury, wymierne cechy miejsca, tożsamość, nowe tendencje XXI wieku: „nie-miejsce”/
3. Ograniczanie przestrzeni: początek architektury /odczuwanie i świadomość przestrzeni poprzez granice, bryła a pustka, sposoby ograniczania przestrzeni/
4. Geometria i miary architektury /geometria euklidesowa i nieeuklidesowa jako odczytanie architektury, skala i proporcje w architekturze, liczby w przestrzeni a ich odczuwanie, przestrzeń historyczna i współczesna.
5. Elementy komponowania architektury /zasady porządku w historii filozofii i estetyki, rytm i moduł, akcent i kontrast, relacje architektury z muzyką, matematyką i przyrodą, komponowanie współcześnie/
6. Tworzywo budowania i konstruowania /materiał budowlany i jego cechy jako tworzywo architektury, tektonika i faktura, integracja materiału i konstruowania, konstruowanie organiczne, matematyczne i komputerowe,„odpowiedniość” wg.Tatarkiewicza/
7. Zapis idei projektu architektury /rola wiedzy i intuicji w szukaniu idei projektu, sposoby zapisu idei, a przejście do projektowania, techniki tradycyjne i współczesne w zapisie idei/
8. Komponowanie współczesnego zapisu projektowego /rola jakości zapisu jako przekazu dla klienta, czytelność zapisu i relacja do współczesnej estetyki graficznej/
9. Kolor w architekturze /kolor a barwa, fizyka barw, współczesna psychologia widzenia, historia linii i koloru w architekturze, kolor a natura materiału/
10. Światło w architekturze /zmienność architektury w świetle, światło naturalne i sztuczne, detale i techniki światła, „malowanie” światłem/
- Metody oceny:
- Zaliczenie ćwiczeń projektowych przy obowiązkowym odbyciu min. 75% korekt, udział we wszystkich prezentacjach grupowych oraz wykonanie 4-ch ćwiczeń w ustalonych zakresach tematycznych. Zaliczenie testu sprawdzającego z wykładów /ocena łączna z ćwiczeniami/.
- Egzamin:
- Literatura:
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się