Nazwa przedmiotu:
ELEMENTY PROJEKTOWANIA
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. arch. Konrad Kucza-Kuczyński
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Architektura i urbnistyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
7
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt1080h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Z racji na profil kształcenia, oparty m.in. na sprawności zapisu plastycznego, wymagane jest poznanie poleconych aktualnych wystaw malarstwa, rzeźby i grafiki i innych zdarzeń w dziedzinie sztuki audiowizualnej.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Opanowanie podstaw teorii kształtowania przestrzeni architektonicznej jako relacji człowieka do jej cech oraz praktyczne poznanie podstawowych elementów składowych kształtowania przestrzeni architektonicznej i metod tworzenia nowej wartości przestrzeni w oparciu o ideę „dodawania” do miejsca o określonych cechach.
Treści kształcenia:
Prezentacja teoretyczna i praktyczna analiza ćwiczeniowa składowych elementów kształtowania przestrzeni: od odczytywania cech przestrzeni istniejącej, przez komponowanie przestrzeni i operowanie tworzywem budowlanym, do twórczej integracji elementów dopełniających określone miejsce. Ćwiczenia projektowe - sprawdzian praktyczny 4-ch sekwencji odpowiadających ważnym elementom składowym kształtowania przestrzeni. 1. PRZESTRZEŃ-MIEJSCE-NIEMIEJSCE – analiza metodą wizji lokalnej istniejącej przestrzeni, analityczne zanotowanie i syntetyczny zapis poprzez wydobycie cech, aż do interwencji 1:1 podkreślającej te cechy i zamieniającej przestrzeń w „miejsce” lub „niemiejsce” zależnie od sytuacj. 2. KOMPONOWANIE – na tle realnej przestrzeni /z I-go ćwiczenia lub innej/ zakomponowana przestrzennie struktura-kompozycja w zadanym kontekście, najlepiej znaczeniowym. 3. MATERIAŁ-TWORZYWO – na tle realnego miejsca zakomponowana struktura-kompozycja z realnego materiału-tworzywa budowlanego, z wydobyciem cech zastosowanych materiałów, aż do ich pracy w strukturach architektonicznych, traktowanych jako tożsamościowe lub uniwersalne. 4. INTEGRACJA – na tle realnego miejsca zakomponowana przestrzennie, z zastosowaniem konkretnych materiałów i prostej konstrukcji, struktura przestrzenna z zaczątkiem prostej funkcji użytkowej, bez człowieka np.symbolicznej lub informacyjnej. 2. Teoria przestrzeni, miejsca i „nie-miejsca” /kiedy przestrzeń staje się miejscem, miejsce jako integralny element architektury, wymierne cechy miejsca, tożsamość, nowe tendencje XXI wieku: „nie-miejsce”/ 3. Ograniczanie przestrzeni: początek architektury /odczuwanie i świadomość przestrzeni poprzez granice, bryła a pustka, sposoby ograniczania przestrzeni/ 4. Geometria i miary architektury /geometria euklidesowa i nieeuklidesowa jako odczytanie architektury, skala i proporcje w architekturze, liczby w przestrzeni a ich odczuwanie, przestrzeń historyczna i współczesna. 5. Elementy komponowania architektury /zasady porządku w historii filozofii i estetyki, rytm i moduł, akcent i kontrast, relacje architektury z muzyką, matematyką i przyrodą, komponowanie współcześnie/ 6. Tworzywo budowania i konstruowania /materiał budowlany i jego cechy jako tworzywo architektury, tektonika i faktura, integracja materiału i konstruowania, konstruowanie organiczne, matematyczne i komputerowe,„odpowiedniość” wg.Tatarkiewicza/ 7. Zapis idei projektu architektury /rola wiedzy i intuicji w szukaniu idei projektu, sposoby zapisu idei, a przejście do projektowania, techniki tradycyjne i współczesne w zapisie idei/ 8. Komponowanie współczesnego zapisu projektowego /rola jakości zapisu jako przekazu dla klienta, czytelność zapisu i relacja do współczesnej estetyki graficznej/ 9. Kolor w architekturze /kolor a barwa, fizyka barw, współczesna psychologia widzenia, historia linii i koloru w architekturze, kolor a natura materiału/ 10. Światło w architekturze /zmienność architektury w świetle, światło naturalne i sztuczne, detale i techniki światła, „malowanie” światłem/
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń projektowych przy obowiązkowym odbyciu min. 75% korekt, udział we wszystkich prezentacjach grupowych oraz wykonanie 4-ch ćwiczeń w ustalonych zakresach tematycznych. Zaliczenie testu sprawdzającego z wykładów /ocena łączna z ćwiczeniami/.
Egzamin:
Literatura:
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się