- Nazwa przedmiotu:
- RYSUNEK 1
- Koordynator przedmiotu:
- mgr arch. Adam Sufliñski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Architektura i urbnistyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium900h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Pozytywna ocena rysunków wakacyjno – plenerowych, wstêpnych, poprzedzających rozpoczêcie studiów na pierwszym semestrze.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Proces dydaktyczny zmierza do rozbudzenia wyobraźni przestrzennej oraz wykształcenia świadomego, w maksymalnym stopniu obiektywnego widzenia zjawisk przestrzennych, świetlnych i barwnych
- Treści kształcenia:
- Rysunek odręczny odgrywa rolę podstawowej dyscypliny artystycznej w kształceniu architekta. Poszukiwanie rysunkowej definicji kształtu następuje przez obiektywną analizę wewnętrznej struktury obiektu. Jednocześnie tworzone są warunki emocjonalnego dostrzegania zjawisk przestrzennych, kształtów i barw, form krajobrazu, przyrody oraz form architektury.
W realizacji programu przewijają się zasadnicze wątki nauczania :
kształcenie w zakresie podstawowych umiejętnoœci warsztatowych,
rozwijanie zdolności kreacji przestrzeni poprzez kompozycje artystyczne w dziedzinie rysunku, grafiki, malarstwa i rzeźby,
podstawowe wiadomości o warsztacie i technikach rysunku,
rozwijanie umiejętności oceny proporcji,
podstawowe wiadomości o kompozycji rysunku.
Zakres tematyki ćwiczeñ przewiduje odręczne rysowanie z natury modeli o stopniowo narastającej trudności: bryły geometryczne, detale architektoniczne i rzeźbiarskie, rzeźby głowy klasycznej.
- Metody oceny:
- Zajęcia trwające dwie godziny polegają na omówieniu wstępnym tematów zajęć, poprzedzającym rozpoczęcie opracowania poszczególnych pozycji laboratorium. Studia rysunkowe i malarskie z natury w pracowni. Szkice perspektywiczne z wyobraźni na podstawie rzutów ortogonalnych.
- Egzamin:
- Literatura:
- Kozakiewicz Stefan - Słownik terminologiczny sztuk piêknych, PWN, Warszawa 1963,
Suzin Leon Marek - Perspektywa wykreœlna dla architektów, wyd. drugie, Arkady, Warszawa 1998,
Witwicki W³adys³aw - O widzeniu przedmiotów, Wyd. Budownictwo i Architektura, Warszawa 1954.
Papier bia³y – karton formatu B-0, A-3; o³ówki 2B – 4B; kredki: sangwina, sepia, negro; tusze, pióra, pióra wieczne; farby akwarelowe, pêdzle, papier akwarelowy itp.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się