- Nazwa przedmiotu:
- PROJEKTOWANIE WSTĘPNE
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. arch. Ewa Kuryłowicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Architektura i urbnistyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 8
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt1080h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagane zaliczenie „Elementów projektowania ” oraz analogicznie jak w sem.1, zalecenie poznania polecanych przez prowadzących oraz indywidualnie wybranych aktualnych zdarzeń plastycznych i architektonicznych ; wystaw, warsztatów, nowych realizacji.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Teoretyczne wprowadzenie do problemów projektowania przestrzeni dla człowieka jako jednostki z praktycznym poznaniem metod i sposobów oraz uwarunkowań projektowania w tej skali, z zastosowaniem pełnej integracji formy - funkcji – konstrukcji – systemów instalacji w odniesieniu do obiektów drobnoskalowych w mieście i krajobrazie otwartym , fundowanych na stałe lub mobilnych . Teoria architektury na tle scjologii , psychologii, antropologii i filozofii kultury. Wprowadzenie i promocja podejścia znanego jako „projektowanie dla wszystkich „
- Treści kształcenia:
- Wprowadzenie do projektowania architektonicznego w całej jego złożoności na przykładzie przestrzeni adresowanej w zasadzie do jednego, szczegółowo określonego użytkownika, rozpoznanego w kontekście jego potrzeb na różnych płaszczyznach oraz na podstawie analizy jego interakcji społecznych i kulturowych w raz z zapoznaniem się ze wszystkimi elementami dokumentacji architektonicznej właściwej dla etapu projektu koncepcyjnego . Semestr obejmuje dwa zadania : zadanie pierwsze, ergonometryczne skierowane na zapoznanie się z możliwościami ciała człowieka w różnych sytuacjahc przestrzennych , oraz drugie zadanie , główne , będące pierwszym pełnym zadaniem projektowym ze wszystkimi etapami charakterystycznymi dla opracowania projektów architektonicznych w kontekście pejzażu niezurbanizowanego lub/i zurbanizowanego . Projekt obejmuje etapy : analizy elementów zadania, identyfikacji jego celu oraz wszechstronnych uwarunkowań , umiejętność sformułowania głównego problemu zadania i dobrania właściwych środków przestrzennych, konstrukcyjnych , instalacyjnych i materiałowych celem jego rozwiązania , nauki umiejętności prezentacji uzyskanej formy obiektu w otoczeniu w różnych skalach z pokazaniem hierarchii ważności rozwiązywanych zagadnień w drodze dokumentacji graficznej i makietowej . Projektowi towarzyszy osobista wizja lokalna autorów w danym terenie .
- Metody oceny:
- Udział w ćwiczeniach projektowych i odbycie min. 75% korekt indywidualnych oraz udział we wszystkich podanych w agendzie projektu przeglądach. Zaliczenie testu sprawdzającego z wykładów wraz ze sprawozdaniem z warsztatów nt. niepełnosprawnych,
- Egzamin:
- Literatura:
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się