- Nazwa przedmiotu:
- RYSUNEK ODRECZNY 4
- Koordynator przedmiotu:
- mgr arch. Adam Sufliński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Architektura i urbnistyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Na podstawie doświadczeń, studiów wg programu semestrów I, II i III, prace finalne potwierdzające umiejęt-ność samodzielnego rozwiązywania zadań z dziedziny integracji dyscyplin artystycznych, rysunku, malarstwa i rzeźby, z architekturą
- Treści kształcenia:
- Równolegle z ćwiczeniami rysunkowymi, których podstawą jest studium z natury, prowadzone są odręczne szkice perspektywiczne w oparciu o rzuty ortogonalne wybranych zespołów architektonicznych, urbanistycz-nych, założeń ogrodowych i krajobrazowych. Materiały niezbędne do wykonania zadania zbierane są przez studentów indywidualnie, w ramach pracy własnej. Myślą przewodnią zadania jest rysunkowa analiza funkcji i formy obiektu oraz współdziałanie z otaczającym krajobrazem.
Program ćwiczeń z rzeźby przewiduje wykonanie dwóch zadań:
• Zadanie I polega na interpretacji rzeźbiarskiej formy przestrzennej widzianej w naturze. Szczególna uwaga zwrócona jest na proporcje, charakter modela, nastrój i kompozycję. Materiał : glina.
• Zadanie II polega na interpretacji rzeźbiarskiej skojarzeń odpowiadających na zadany temat. Skojarzenia przedstawione i ukształtowane środkami formy, tworzą bryłę rzeźbiarską w otwartej przestrzeni lub w kontakcie z architekturą. Charakter bryły statyczny lub dynamiczny. Bryła rzeźbiarska o wyrazie abstrakcyjnym. Materiał: glina.
Z wybranych prac sporządzane są w pracowni odlewy gipsowe.
Organizacja zajęć dydaktycznych na drugim roku ( sem. 3 i 4 ) wymaga szczególnej uwagi. Wobec ograniczonej warunkami technicznymi sali rzeźby, a znacznej ilości studentów, z konieczności wprowadzono kolejne przechodzenie grup studentów drugiego roku przez ćwiczenia z rysunku oraz rzeźby. Ten sposób organizacji ćwiczeń zapewnia każdemu studentowi drugiego roku możliwość poznania podstaw rzeźby.
- Metody oceny:
- Prace wykonywane na zajęciach, wg programu poszczególnych semestrów, oceniane są na bieżąco, po zakoń-czeniu tematu. Ocena finalna – semestralna, po zakończeniu semestru, wystawiana jest na podstawie przeglądu teki z kompletem prac danego semestru.
- Egzamin:
- Literatura:
-
- Bartel Kazimierz - Perspektywa malarska, pod redakcją Franciszka Otto, Wyd PWN Warszawa 1958,
- Białostocki Jan - Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 1963,
- Kozakiewicz Stefan - Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Wyd. PWN Warszawa 1963,
- Suzin Leon Marek - Perspektywa wykreślna dla architektów, Wyd. drugie. Wyd. Arkady Warszawa 1998,
- Witwicki Władysław - O widzeniu przedmiotów, Wyd. Budownictwo i Architektura, Warszawa 1954.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się