Nazwa przedmiotu:
Ochrona przyrody
Koordynator przedmiotu:
Dr Bożenna Słomczyńska,
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ochrona środowiska
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ekologia, Biologia
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Nabycie umiejętności posługiwania się skutecznymi instrumentami ochrony zasobów przyrody oraz stosowania zdobytej wiedzy w podejmowaniu decyzji gospodarczych i politycznych.
Treści kształcenia:
Program wykładu Bloki tematyczne (treści) Rozwój koncepcji ochrony przyrody. Przyroda jako zbiór różnorodnych wartości: ekonomicznych, poznawczych, edukacyjnych i estetycznych. Strategia ochrony żywych i nieożywionych zasobów przyrody (litosfery). Strategie ochrony przyrody Unii Europejskiej. Ochrona różnorodności biologicznej i krajobrazowej jako zasadniczy cel współczesnej ochrony przyrody. Kategorie i formy ochrony przyrody. Międzynarodowa klasyfikacja i funkcje obszarów chronionych według Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody i Zasobów Naturalnych (IUCN). Konwencje międzynarodowe i deklaracje w sprawie ochrony bioróżnorodności. Ochrona przyrody w Polsce – organizacja, akty prawne (Ustawa o ochronie przyrody). Formy ochrony przyrody. Parki narodowe jako najwyższa forma konserwatorskiej ochrony przyrody. Parki krajobrazowe i obszary chronionego krajobrazu jako zachowawcze formy ochrony. Rezerwaty przyrody. Ochrona indywidualna: pomniki przyrody żywej i nieożywionej, użytki ekologiczne, stanowiska dokumentacyjne przyrody nieożywionej, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe. Metody ochrony biernej (ścisłej), czynnej (częściowej) krajobrazowej. Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt – charakter i ogólne zasady, rozporządzenia prawne. Gatunki rzadkie, zanikanie siedlisk i wymieranie gatunków. Kategorie zagrożenia gatunków według klasyfikacji IUCN. Czynna ochrona przyrody. Sieć obszarów NATURA 2000 w Polsce (typy siedlisk przyrodniczych i gatunki o znaczeniu priorytetowym dla Wspólnoty Europejskiej jako podstawa jej utworzenia) Program ćwiczeń audytoryjnych Bloki tematyczne (treści) Parki narodowe jako formy ochrony konserwatorskiej. Różnorodność siedlisk i gatunki związane z typami siedlisk w Kampinoskim Parku Narodowym. Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt, relikty i endemity Ogrody botaniczne i ich rola w zachowaniu różnorodności biologicznej. Ogród Botaniczny w Powsinie jako Centrum Badań i Zachowania Bioróżnorodności. Sprawdzian
Metody oceny:
Zasady ustalania oceny zintegrowanej Ocena z egzaminu • 0,7 + ocena z laboratorium • 0,3; Warunki zaliczenia wykładu Zaliczenie - test; Warunki zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych Ćwiczenia laboratoryjne – kontrola bieżąca z przygotowania teoretycznego Sposób zaliczania i oceny na ćwiczeniach – sprawdzian wiadomości
Egzamin:
Literatura:
Pullin A.S.: Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 Andrzejewski R., Weigle A. (red.): Polskie studium różnorodności biologicznej. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, Warszawa 1993 Krajowa strategia ochrony różnorodności biologicznej oraz ochrona georóżnorodności. Kom. Nauk. „Człowiek i Środowisko” PAN, 1998 Kozłowski S.: W drodze do ekorozwoju. PWN, Warszawa, 1997
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się