- Nazwa przedmiotu:
- Ochrona przyrody
- Koordynator przedmiotu:
- Dr Bożenna Słomczyńska,
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ochrona środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Ekologia, Biologia
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Nabycie umiejętności posługiwania się skutecznymi instrumentami ochrony zasobów przyrody oraz stosowania zdobytej wiedzy w podejmowaniu decyzji gospodarczych i politycznych.
- Treści kształcenia:
- Program wykładu
Bloki tematyczne (treści)
Rozwój koncepcji ochrony przyrody. Przyroda jako zbiór różnorodnych wartości: ekonomicznych, poznawczych, edukacyjnych i estetycznych. Strategia ochrony żywych i nieożywionych zasobów przyrody (litosfery). Strategie ochrony przyrody Unii Europejskiej.
Ochrona różnorodności biologicznej i krajobrazowej jako zasadniczy cel współczesnej ochrony przyrody. Kategorie i formy ochrony przyrody. Międzynarodowa klasyfikacja i funkcje obszarów chronionych według Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody i Zasobów Naturalnych (IUCN). Konwencje międzynarodowe i deklaracje w sprawie ochrony bioróżnorodności.
Ochrona przyrody w Polsce – organizacja, akty prawne (Ustawa o ochronie przyrody). Formy ochrony przyrody.
Parki narodowe jako najwyższa forma konserwatorskiej ochrony przyrody. Parki krajobrazowe i obszary chronionego krajobrazu jako zachowawcze formy ochrony.
Rezerwaty przyrody. Ochrona indywidualna: pomniki przyrody żywej i nieożywionej, użytki ekologiczne, stanowiska dokumentacyjne przyrody nieożywionej, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe.
Metody ochrony biernej (ścisłej), czynnej (częściowej) krajobrazowej. Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt – charakter i ogólne zasady, rozporządzenia prawne.
Gatunki rzadkie, zanikanie siedlisk i wymieranie gatunków. Kategorie zagrożenia gatunków według klasyfikacji IUCN. Czynna ochrona przyrody.
Sieć obszarów NATURA 2000 w Polsce (typy siedlisk przyrodniczych i gatunki o znaczeniu priorytetowym dla Wspólnoty Europejskiej jako podstawa jej utworzenia)
Program ćwiczeń audytoryjnych
Bloki tematyczne (treści)
Parki narodowe jako formy ochrony konserwatorskiej. Różnorodność siedlisk i gatunki związane z typami siedlisk w Kampinoskim Parku Narodowym. Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt, relikty i endemity
Ogrody botaniczne i ich rola w zachowaniu różnorodności biologicznej. Ogród Botaniczny w Powsinie jako Centrum Badań i Zachowania Bioróżnorodności.
Sprawdzian
- Metody oceny:
- Zasady ustalania oceny zintegrowanej
Ocena z egzaminu • 0,7 + ocena z laboratorium • 0,3;
Warunki zaliczenia wykładu
Zaliczenie - test;
Warunki zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych
Ćwiczenia laboratoryjne – kontrola bieżąca z przygotowania teoretycznego
Sposób zaliczania i oceny na ćwiczeniach – sprawdzian wiadomości
- Egzamin:
- Literatura:
- Pullin A.S.: Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004
Andrzejewski R., Weigle A. (red.): Polskie studium różnorodności biologicznej. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, Warszawa 1993
Krajowa strategia ochrony różnorodności biologicznej oraz ochrona georóżnorodności. Kom. Nauk. „Człowiek i Środowisko” PAN, 1998
Kozłowski S.: W drodze do ekorozwoju. PWN, Warszawa, 1997
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się