- Nazwa przedmiotu:
- Analiza matematyczna 2
- Koordynator przedmiotu:
- Dr Bogdan Osłowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 9
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład60h
- Ćwiczenia75h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Analiza Matematyczna 1
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Student powinien umieć:
1. Znać pojęcie całki niewłaściwej i potrafii zbadać jej zbieżności.
2. Znać pojęcie zbieżności szeregu liczbowego i potęgowego, umieć sprawdzić jego zbieżność oraz znać podstawowe zastosowania.
3. Znać pojęcie granic funkcji wielu zmiennych, pojęcie ciągłości funkcji i jej konsekwencje.
4. Znać pojęcie i podstawowe twierdzenia o różniczkowalności funkcji wielu zmiennych i ich zastosowania.
5. Znać pojęcie całki Riemanna funkcji wielu zmiennych i podstawowe techniki jej obliczania.
6. Znać pojęcie całki niewłaściwej funkcji wielu zmiennych i techniki jej wyznaczania.
- Treści kształcenia:
- Program wykładu:
1. Całki niewłaściwe I-go i II-go rodzaju.
2. Szeregi liczbowe: definicja, sumy częściowe, zbieżność. Warunek konieczny zbieżności szeregu. Szereg geometryczny, szeregi harmoniczne . Kryteria zbieznosci szeregów o wyrazach dodatnich - kryterium porównawcze, ilorazowe porównawcze, d'Alemberta i Cauchy'ego. Kryterium całkowe zbieżnosci szeregu. Szeregi o wyrazach dowolnych - zbieżność bezwzględna i warunkowa szeregu. Kryterium zbieżnosci Leibniza dla szeregów naprzemiennych.
3. Szeregi potęgowe. Promień zbieżności i obszar zbieżności. Twierdzenie Abela. Rozwinięcia funkcji elementarnych w szeregi.
4. Funkcje dwóch zmiennych i trzech zmiennych, dziedzina, ciągłość, wykres funkcji. Pochodne cząstkowe, gradient, różniczka, macierz drugich pochodnych cząstkowych. Wzór Taylora dla funkcji dwóch i trzech zmiennych . Ekstrema lokalne funkcji dwóch i trzech zmiennych, warunki konieczne i wystarczające istnienia ekstremów, punkty siodłowe. Ekstrema warunkowe.
5. Funkcje uwikłane i ich ekstrema.
6. Całka podwójna po prostokątach – definicja i własności. Całki iterowane i ich interpretacja geometryczna. Całki podwójne po prostokątach. Obszary normalne na płaszczyźnie i całkowanie po nich. Zmiana kolejności całkowania. Zamiana zmiennych w całce podwójnej, całkowanie po kole lub części koła (współrzędne biegunowe). Interpretacja geometryczna całki podwójnej, obliczanie objętości różnych brył ograniczonych powierzchniami. Objętość kuli, walca i stożka.
Program ćwiczeń:
Na ćwiczeniach rozwiązywane są zadania ilustrujące wykład
- Metody oceny:
- W trakcie semestru przeprowadza się dwa kolokwia po 20 pkt., obejmujące materiał przerobiony na ćwiczeniach. Przedmiot kończy się egzaminem obejmującym zarówno umiejętność rozwiązywania zadań, jak i wiadomości teoretyczne. Prawo zdawania ma każdy student, niezależnie od oceny z zaliczenia.
Na egzaminie można uzyskać 60 pkt. ( 40 część zadaniowa 20 teoria), a egzamin jest zdany, gdy student ma z obu kolokwiów łącznie co najmniej 20 punktów a na egzaminie pisemnym uzyska co najmniej 30 pkt w tym co najmniej 10 punktów z teorii.
Dla studenta, który z obu kolokwiów uzyska łącznie poniżej 20 punktów , liczba punktów z części zadaniowej egzaminu ( o ile jest nie mniejsza niż 20 punktów) zastępuje liczbę punktów z obu kolokwiów. Student poprawiający na danym terminie egzaminu punkty z kolokwiów musi w następnym terminie egzaminu ponownie pisać część zadaniową . Z ponownego pisania częsci zadaniowej będzie zwolniony jeśli w pierwszym terminie uzyska z niej co najmniej 30 punktów.
Student, który z kolokwiów uzyska co najmniej 30 pkt. jest zwolniony z części zadaniowej i zdaje tylko część teoretyczną. . Jeżeli student skorzystał ze zwolnienia z zadaniowej części egzaminu, to w końcowej ilości punktów, które otrzymuje występują punkty za ćwiczenia pomnożone przez dwa. Końcowa ocena zależy od sumy punktów z ćwiczeń i egzaminu:
40 – 51 pkt = ocena 3,0
51 – 60 pkt = ocena 3,5
61 – 70 pkt = ocena 4,0
71 – 80 pkt = ocena 4,5
81 – 100 pkt = ocena 5,0
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. W. Leitner, Zarys Matematyki Wyższej dla studentów, cz. I i II;
2. W. Żakowski, W. Kołodziej, Matematyka cz.II Analiza Matematyczna
3. R. Leitner, W. Matuszewski, Z. Rojek, Zadania z Matematyki Wyższej, cz. I i II;
4. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza Matematyczna w Zadaniach T. II, PWN;
5. T. Kowalski, j. Muszyński, W. Sadkowski, Zbiór Zadań z Matematyki, T.1, 2 PW;
6. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1, 2 : definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wyd. GIS, Wrocław.
7. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1, 2 : przykłady i zadania Oficyna Wyd. GIS, Wrocław.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się