Nazwa przedmiotu:
Inżynieria chemiczna
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Arkadiusz Moskal
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
7
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład60h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem wykładu i ćwiczeń jest zapoznanie studentów z metodami obliczeń procesów podstawowych oraz aparatów do ich realizacji.
Treści kształcenia:
Celem wykładu i ćwiczeń jest zapoznanie studentów z metodami obliczeń procesów podstawowych oraz aparatów do ich realizacji. Procesy podzielono na mechaniczne, cieplne i dyfuzyjne; do osobnej grupy zaliczono podstawy reaktorów chemicznych. Procesy mechaniczne obejmują: zagadnienia przenoszenia pędu, obliczanie oporów przepływu płynów i dobór pompy do określonego układu, obliczanie oporów przepływu przez warstwy porowate, przedstawienie hydrodynamiki fluidyzacji i transportu pneuma-tycznego, mieszanie cieczy i materiałów sypkich, obliczanie procesów rozdzielania faz (filtracja cieczy, flotacja, odpylanie gazów). W ramach procesów cieplnych prowadzone będą obliczenia przewodzenia ciepła przez ścianki zbiorników, wymiany ciepła przez konwekcję; wykonywane będą obliczenia przeponowych wymienników ciepła. Obliczenia procesów dyfuzyjnych będą prowadzone na przykładzie następujących operacji jednostkowych: destylacji, rektyfikacji, absorpcji, desorpcji, ekstrakcji, krystalizacji, suszenia gazów i ciał stałych. Podane będzie wprowadzenie do procesów membranowych. Omówione zostaną również podstawy inżynierii reaktorów chemicznych. W ramach wykładu przedstawione zostaną także ogólne zasady zmiany skali procesu.
Metody oceny:
3 sprawdziany (ćwiczenia), egzamin pisemny i ustny
Egzamin:
Literatura:
brak
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się