Nazwa przedmiotu:
Podstawy teorii materiałów wybuchowych
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Andrzej Książczak
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Technologia Materiałów Wysokoenergetycznych
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem wykładu jest zapoznanie studentów ze specyficznymi właściwościami materiałów wybuchowych.
Treści kształcenia:
Celem wykładu jest zapoznanie studentów ze specyficznymi właściwościami materiałów wybuchowych. Przedstawienie podstaw do zrozumienia zjawiska wybuchu materiałów wyprodukowanych w celu wykonania pracy na drodze wybuchu, a także przypadkowo wytworzonych w wyniku operacji laboratoryjnych lub technolo-gicznych. Powiązanie struktury związków z potencjalnymi możliwościami wybuchowymi w układach jednoskładnikowych i wieloskładnikowych. Zastosowanie termochemii do przewidywania parametrów wybuchu. Omówienie podstawowych mechanizmów rozkładu materiałów wybuchowych w fazie stałej i ciekłej. Pokazanie związku między efektem cieplnym reakcji egzote-rmicznych, kinetyką tego procesu a temperaturą krytyczną cieplnego wybuchu jako głównego źródła przypadkowego wybuchu. Przewidywanie ciepła wybuchu, temperatury i ciśnienia wybuchu. Zapoznanie studentów z zarysem teorii fali uderzeniowej i detonacyjnej. Omówienie wpływu gorących punktów na właściwości wybuchowe materiałów wysokoenergetycznych.
Metody oceny:
kolokwium zaliczeniowe
Egzamin:
Literatura:
brak
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się