- Nazwa przedmiotu:
- PODSTAWY FUNKCJONOWANIA CZŁOWIEKA W ŚWIECIE MEDIÓW
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. inż. Marek Dobosz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Student w trakcie wykładu zdobywa informacje przygotowujące go do uczestniczenia w procesach tworzenia i przekazu informacji multimedialnych. Poznaje podstawowe prawa przysługujące twórcy w zakresie ochrony jego dzieła, jak również poznaje zasady zgodnego z prawem korzystania z dzieł innych twórców. Poznaje sposoby rozliczeń ośrodków przekazu informacji z reklamodawcami na podstawie elektronicznych metod badania opinii publicznej. Poznaje mechanizmy percepcji obrazu i dźwięku przez człowieka stanowiące podstawy metod kompresji obrazu i dźwięku.
- Treści kształcenia:
- Elementy prawa autorskiego: Prawa autorskie – podstawowe definicje. Utwory podlegające ochronie. Autorskie Prawa Osobiste (APO). APO współtwórców
Autorskie prawa majątkowe (APM). Właściciel APM. APM producenta i wydawcy a APM twórców. Wygaśnięcie majątkowych praw autorskich. Autorskie prawa zależne Inspiracja cudzym utworem. Prawa pokrewne. Artystyczne wykonania. Fonogramy i wideogramy. Nadania programów. Prawa do pierwszych wydań oraz wydań naukowych i krytycznych. Zasady korzystania z chronionych utworów.
Wykorzystanie mediów elektronicznych do badania opinii publicznej: Główne działy badań opinii publicznej. Telemetria – badania widowni telewizyjnej (metoda dzienniczkowa, metoda elektroniczna, podstawowe parametry pomiaru; zasięg, audytorium, GRP, udział itd.) Badania audytorium radia (metoda dzienniczkowi i elektroniczna). Badania odbiorców Internetu. Badania społeczne (badania typu omnibus, exit-poll, badania marketingowe itp.).
Podstawy percepcji wzrokowej. Metody behawioralne badania percepcji. Metoda pojedynczej komórki. Budowa i działanie oka. Adaptacja do ciemności. Czułość widmowa receptorów. Hamowanie oboczne. Jednoczesny kontrast. Tworzenie obrazu. Czułości kanałowe. Widzenie barw. Mieszanie kolorów: subtraktywne i addytywne. Krzywe odpowiedzi spektralnych fotoreceptorów. Rozdzielczość widmowa. Percepcja przestrzenna Percepcja ruchu, Wiedza i percepcja. Wizualna uwaga i pamięć.
Podstawy percepcji dźwięku. Słuch. Pojęcia akustyki związane z mechanizmami słyszenia, charakterystyki słuchu, pasma krytyczne, właściwości słyszenia muzyki i mowy. Model psychoakustyczny człowieka: wygłuszenie statyczne i dynamiczne
- Metody oceny:
- Testy sprawdzające po każdym dziale tematycznym
- Egzamin:
- Literatura:
- Dz. U. Nr 24, poz. S3 oraz późniejsze zmiany i uzupełnienia zapisane w Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904, z 2001 r. Nr 128, poz. 1402, z 2002 r. Nr 126, poz. 1068, Nr 197, poz. 1662, z 2003 r. Nr 166, poz. 1610
James O. Pickles, An Introduction to the Physiology of Hearing, Academic Press, London 1994
H. Levkowitz, Color Theory and Modeling for Computer Graphics, Visualisation, and Multimedia Applications, Kluwer AP, London 1997
K.BLAIR-BENSON: Audio Engineering Handbook, McGraw Hill, 1990
Materiały dydaktyczne dostarczone przez prowadzącego
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się