Nazwa przedmiotu:
Programowanie obiektowe (JAVA).
Koordynator przedmiotu:
dr inż. K. Mikołajczyk
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Umiejętność użytkowania komputerów. Umiejętność algorytmizacji problemów programistycznych. Znajomość podstaw programowania strukturalnego.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Znajomość programowania obiektowego. Umiejętność programowania w Javie.
Treści kształcenia:
Teści wykładu: Cechy programowania obiektowego - Klasy i obiekty. Hermetyzacja, dziedziczenie, polimorfizm. Definiowanie typów. Elementy klas - Pola, konstruktory, destruktory, metody i funkcje statyczne. Język Java – wprowadzenie - Maszyna wirtualna. Aplety i aplikacje (programy lokalne). Moduły i pakiety. Składnia języka Java - Typy proste. Instrukcje sterujące i operatory. Klasy, klasy abstrakcyjne, interfejsy. Typy kopertowe. Operacje wejścia / wyjścia - Pojęcie strumieni wejścia / wyjścia. Wbudowane pakiety klas do obsługi strumieni i ich powiązanie z systemem plików. Wyjątki i ich obsługa - Przechwytwanie, deklarowanie i konstruowanie wyjątków. Zastosowanie do obsługi błędów i sterowania programami obiektowymi. Interfejs użytkownika - Modele obsługi zdarzeń. Delegowana obsługa zdarzeń. Zastosowanie obiektowych, platformowo niezależnych bibliotek języka Java do konstruowania interfejsu użytkownika. Programowanie rozproszone - Obiektowe programowanie rozproszone z wykorzystaniem wątków. Zasady konstruowania złożonych programów obiektowo zorientowanych. Treści laboratorium: Środowisko programistyczne JBuilder - Zapoznanie ze środowiskiem programistycznym dla języka Java. Edytor, debuger, monitor zmiennych. Tworzenie projektu. Składnia języka Java - Klasy, pola, metody - deklarowanie. Aplikacje i aplety – wymagania formalne i dostęp do zasobów lokalnych komputera. Interfejs użytkownika 1 - Obiektowa realizacja obsługi okien, myszy i klawiatury. Analiza delegowanego modelu obsługi zdarzeń. Interfejs użykownika 2 - Komponenty graficznego interfejsu użytkownika: przyciski, listy wyboru, drzewo. Porównanie funkcjonalizmu bibliotek AWT i Swing. Dostęp do multimediów - Obsługa obrazów i dzwięku – dostęp do plików i zunifikowanych zasobów sieciowych (URL). Podwójne buforowanie grafiki – animacja. Aplikacja sieciowa 1 - Komunikacja sieciowa: gniazdo, gniazdo strony serwera. Architektura klient / serwer realizowana z wykorzystaniem klas bibliotecznych języka Java. Aplikacja sieciowa 2 - Komunikator sieciowy realizowany z wykorzystaniem technologii gniazd i wątków.
Metody oceny:
Egzamin:
Literatura:
S. Potts: Java w zadaniach, Robomatic, Wrocław 2000 B. Eckel: Thinking in Java, Helion, Gliwice 2000 J. Bielecki: Java po C++, Intersoftland, Warszawa 1996
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się