Nazwa przedmiotu:
Anatomia i fizjologia
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. T. Pałko
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Biomedyczna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomości z biologii z zakresu szkoły średniej.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Wykorzystanie podstaw anatomii i fizjologii człowieka w inżynierii biomedycznej.
Treści kształcenia:
1. Budowa ciała: Budowa zewnętrzna i wewnętrzna ciała ludzkiego. Części składowe. 2. Komórki, tkanki i ich czynności: Dializa. Transport jonowy, wymiana gazowa, potencjały elektryczne w organiźmie. 3. Narządy wewnętrzne i układy narządów (położenie, budowa i funkcje): Układ szkieletowy (kości, więzadła, stawy), układ mięśniowy (mięśnie prążkowane i gładkie, układ oddechowy (płuca, drogi oddechowe), układ pokarmowy (przełyk, żołądek, jelita), wątroba, trzustka, układ moczowy (nerka, pęcherz moczowy), układ nerwowy (mózg, rdzeń kręgowy, nerwy obwodowe, zwoje i sploty nerwowe). 4. Układ krążenia i krew (budowa i funkcje): Układ krążenia (serce, naczynia wieńcowe, naczynia obwodowe), krew, układ krwiotwórczy, właściwości fizykochemiczne krwi. 5. Wybrane zagadnienia: Wybrane zagadnienia histologii i embriologii.
Metody oceny:
Egzamin:
Literatura:
1. W. Sylwanowicz: Anatomia człowieka, PZWL Warszawa, 1977; 2. A. Bochenek: Anatomia człowieka, PZWL Warszawa, 1990; 3. W. Traczyk i A. Trzebski: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii klinicznej. Wyd. 3, PZWL Warszawa, 2001.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się