- Nazwa przedmiotu:
- Demokracja - mity i rzeczywistość
- Koordynator przedmiotu:
- dr Maria KRÓLIKOWSKA
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- DMR
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- <P>Celem przedmiotu jest poznanie istoty demokracji, rozwoju idei demokratycznych, omówienie różnych jej rodzajów i odmian. Poznanie struktur i mechanizmów jej działania niebezpieczeństw jakie ze sobą niesie i deformacji. Ukazanie optymalnych warunków fun
- Treści kształcenia:
- <P><OL><LI>Demokracja antyczna - jej główne wartości i mechanizmy funkcjonowania. Krytyka Platona i Arystotelesa (2h).</P></LI> <P><LI>Narodziny nowożytnego demokratyzmu. I. Locke, K. Monteskiusz, J. I. Rousseau. Idea praw naturalnych. Liberalizm a nowo
- Metody oceny:
- Egzamin:
- Literatura:
- <OL><LI>Bartyzel,<I> Demokracja,</I> Radom 2002.</LI> <LI>R. Dahl,<I> Demokracja i jej krytycy,</I> Kraków 1995</LI>. <LI>J. Ekes,<I> Złota demokracja, </I>Warszawa 1987.</LI> <LI>H. Kelsen, <I>O istocie i wartości demokracji,</I> Warszawa 1914. </LI> <LI
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się