Nazwa przedmiotu:
Ekologia i ochrona środowiska
Koordynator przedmiotu:
prof. zw. dr hab. Alina Maciejewska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomosci z geografii fizycznej, ekologii.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Podstawowa wiedza nt.ekologii, ekologii krajobrazu, ochrony srodowiska, systemów prawa ochrony środowiska.
Treści kształcenia:
WYKŁAD: FUNKCJONOWANIE I CHARAKTERYSTYKA ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO. Podstawowe pojęcia: środowisko przyrodnicze, ochrona środowiska, degradacja, rewitalizacja, rewaloryzacja, rekultywacja. Środowisko przyrodnicze – jego podstawowe elementy oraz podsystemy: atmosfera, litosfera, hydrosfera, biosfera. Zasoby przyrodnicze jako podstawa gospodarowania i wyznacznik rozwiązań przestrzennych. Środowiskowe ograniczenia rozwoju społeczno-gospodarczego. Wpływ czynników antropogenicznych na funkcjonowania geoekosystemów. Czynniki endo- i egzogeniczne mające wpływ na procesy zachodzące na powierzchni Ziemi. Oddziaływanie procesów endo- i egzogenicznych na środowisko. Układy ekologiczne funkcjonujące w przestrzeni. Struktura i organizacja układów ekologicznych. Ekosystem – struktura i funkcjonowanie. Cykle biogeochemiczne. Czynniki środowiska ograniczające występowanie organizmów. Cechy i struktura populacji. Interakcje miedzy populacjami. Struktura troficzna i przestrzenna biocenozy. WYBRANE PROBLEMY DEGRADACJI ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO. Rodzaje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i skutki środowiskowe. Charakterystyka naturalnych i antropogenicznych źródeł zanieczyszczenia powietrza. Negatywne zjawiska takie jak: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, zakwaszenie gleb, korozja metali, eutrofizacja wód jako efekt zanieczyszczenia powietrza. Zanieczyszczenia wód i skutki środowiskowe. Rodzaje zanieczyszczeń wód – chemiczne, fizyczne, biologiczne. Źródła zanieczyszczeń wód opadowych, wód podziemnych, wód powierzchniowych, Zanieczyszczenie wód morskich. Skutki środowiskowe zanieczyszczenia wód. Przyczyny degradacji gleb. Funkcje gleb w środowisku. Geotechniczna degradacja gleb powodująca zniekształcenie rzeźby terenu. Fizyczna degradacja gleb. Biologiczna degradacja gleb. Chemiczna degradacja gleb. POLITYKA EKOLOGICZNA W UNII EUROPEJSKIEJ I JEJ WPŁYW NA ZMIANY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA Strategia zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego – geneza oraz istota tej strategii. Cele, zasady oraz instrumenty polityki ekologicznej w nawiązaniu do gospodarowania przestrzenia. Oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze jako wyznacznik do gospodarowania przestrzenią. Nakłady inwestycyjne na ochronę środowiska i źródła ich finansowania. Współpraca regionalna i międzynarodowa w zakresie ochrony środowiska. ĆWICZENIA: Opis i prezentacja wybranego ekosystemu środowiska Polski. Aktywny udział w innych prezentacjach.
Metody oceny:
Egzamin w formie pisemnej. Prezentacja projektu opisu wybranego ekosystemu i wiedza nt.ekologii ochrony środowiska z wykładów i podstawowej literatury, aktywność, obecność.
Egzamin:
Literatura:
Górka K., Poskrobko B., Radecki W., „Ochrona środowiska”, PWE, Warszawa 2001. Kalinowska A., Ekologia wybór przyszłości, NFOŚ, W-wa 1991. Praca zbiorowa pod redakcją Bieszczada St i Soboty J., „Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego”, Wyd. AR Wrocław 1998. Więckowski St.K, Więckowska I., „Globalne zagrożenia środowiska”, WSP Kielce 1999. Zimny H., „Wybrane zagadnienia z ekologii”, Wyd. SGGW, W-wa 1994. E.Odum - Podstawy ekologii. B.Dobrzańsk i inni - Ochrona srodowiska przyrodniczego. M. Pawlaczyk - Biologia i ekologia. E. Symonides - Ochrona przyrody. Z. Fischer - Ekologia, krajobraz, energia.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się