- Nazwa przedmiotu:
- Przyrodnicze uwarunkowania w projektach przestrzennych
- Koordynator przedmiotu:
- dr Bożena Degórska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2010/2011
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt45h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Student powinien posiadać wiedzę z zakresu:
- procesów kształtujących powierzchnię Ziemi,
- geografii fizycznej Polski,
- siedliskoznawstwa,
- podstawowych uwarunkowań prawnych ochrony środowiska i krajobrazu w Polsce
- geografii społeczno-ekonomicznej Polski,
- zależności zachodzących między komponentami środowiska przyrodniczego, ich stanem a działalnością gospodarczą człowieka,
- kartografii i stosowania programów GIS.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie wiedzy na temat przyrodniczych uwarunkowań planowania przestrzennego, zarówno ogólnej o charakterze teoretycznym, jak i wynikającej z obowiązującego w Polsce ustawodawstwa oraz dobrych praktyk stosowanych w Europie. Przygotowanie do pracy w zespołach projektowych oraz w administracji państwowej i samorządowej w w/w zakresie.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD:
1. Metody pozyskiwania informacji o środowisku.
2. Podejście systemowe do środowiska w gospodarowaniu przestrzenią.
3. Koncepcja zrównoważonego rozwoju w teorii i praktyce.
4. Zakres merytoryczny opracowania ekofizjograficznego.
5. Problematyka przyrodnicza w planowaniu przestrzennym na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym.
6. Regulacje prawne w zakresie przyrodniczych uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego.
7. Optymalizacja funkcjonalno-przestrzenna struktury przyrodniczej w projektowaniu przestrzennym, z uwzględnieniem dobrych praktyk stosowanych na świecie.
Kształtowanie optymalnej struktury przyrodniczej w skali regionalnej i ponadregionalnej.
Planowanie optymalnej struktury przestrzennej miast i obszarów miejskich z położeniem nacisku na: kształtowanie struktury funkcjonalno-przestrzennej terenów przyrodniczych z uwzględnieniem funkcji biologicznych, klimatycznych i aerosanitarnych, społecznych, ochronnych, strukturotwórczych, estetyczno-krajobrazowych, ekonomicznych oraz problematyki ochrony przed naturalnymi i antropogenicznymi zagrożeniami.
Przyrodnicze uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego obszarów wiejskich w różnych regionach geograficznych kraju
ĆWICZENIA PROJ.:
1. Wartość informacyjna w map topograficznych, ortofotomap i obrazów satelitarnych w zakresie użytkowania ziemi i pokrycia terenu - wykonanie mapy struktury użytkowania ziemi i struktury funkcjonalno-przestrzennej wybranego obszaru.
2. Analiza aktów prawnych w zakresie obszarów wyznaczanych na podstawie przepisów odrębnych dotyczących ochrony i zagrożeń środowiska.
3. Normatywy i wskaźniki dotyczące kształtowania środowiska.
4. Analiza treści planów wykonywanych na poziomie krajowym i regionalnym – z położeniem nacisku na zagadnienia przyrodnicze.
5. Projekt koncepcyjny zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru miejskiego ze szczególnym uwzględnieniem optymalizacji struktury przyrodniczej (skala studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego – 1:25 000 lub 1:20 000)
6. Zajęcia terenowe: Ocena mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń rozwoju wybranego obszaru (analiza SWOT) na podstawie rozpoznanych w terenie uwarunkowań przyrodniczych i stanu zagospodarowania. Projekt koncepcyjny kształtowania środowiska.
7. Dyskusja nad bieżącymi problemami zagospodarowania przestrzennego, związanymi z planowaniem i ochroną środowiska (Tematy przygotowywane przez studentów realizowane na wybranych zajęciach).
- Metody oceny:
- Wykład – egzamin pisemny.
Projekt – średnia z prac projektowych, terenowych i aktywności.
- Egzamin:
- Literatura:
- Dubel Krystyna, 2001, Ochrona i kształtowanie środowiska. Fundacja Centrum Edukacji Ekologicznej Wsi, Krosno.
Iddle E., Bines T., 2004, Planowanie ochrony obszarów cennych przyrodniczo. Przewodnik dla praktyków i ich szefów, Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin. (www.lkp.org.pl).
Jędraszko Andrzej, 1998, Planowanie środowiska i krajobrazu w Niemczech na przykładzie Stuttgartu, Unia Metropolii Polskich, Warszawa.
Jędraszko Andrzej, 2005, Zagospodarowanie przestrzenne w Polsce, drogi i bezdroża regulacji ustawodawczych, Unia Metropolii Polskich, Wydawnictwo PLATAN, Kryspinów
Kozłowski Stefan, 2002, Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku.
Szponar Adolf, 2003, Fizjografia urbanistyczna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Akty prawne dotyczące planowania przestrzennego (sejm.gov.pl).
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się