Nazwa przedmiotu:
Modelowanie w gospodarce przestrzennej
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Przemysław Kupidura
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa znajomość matematyki , statystyki oraz systemów informacji przestrzennych.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
znajomość narzędzi statystycznych przydatnych w planowaniu przestrzennym, umiejętność wykorzystania tych narzędzi w prognozowaniu zjawisk związanych z planowaniem przestrzennym, umiejętność oceny uzyskiwanych prognoz.
Treści kształcenia:
Podstawowe pojęcia z zakresu modeli, modelowania, symulacji. Metody tworzenia, realizacji i weryfikacji modeli funkcjonowania zjawisk gospodarczych i społecznych. Modele jako narzędzia operacyjne w gospodarce przestrzennej. Modele ilościowe w prognozowania systemu osadniczego. Przykłady modeli i ich weryfikacji. Modele jako narzędzia prognoz demograficznych i gospodarczych oraz tworzenia scenariuszy rozwoju gospodarczego. Rola modeli w opracowaniu i testowaniu strategii rozwoju obszarów.
Metody oceny:
Sprawdzian pisemny
Egzamin:
Literatura:
1. Bajerowski T., red. Zarządzanie przestrzenne. Teoretyczne i praktyczne aspekty prognozowania finansowych skutków opracowań planistycznych, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2008 2. Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000 3. Cieślak M., Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się