Nazwa przedmiotu:
Projekt planistyczny wybranego obszaru
Koordynator przedmiotu:
prof. zw. dr hab. inż. arch. Jan Maciej Chmielewski, prof. dr hab. inż. Andrzej Gawlikowski, prof. zw. dr hab. inż. arch. Sławomir Gzell
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Tematyka przedmiotu koresponduje z przedmiotem planowanie przestrzenne (projekt planistyczny). Opanowane podstawy architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Zdobycie umiejętności kształtowania (przekształcania) przestrzeni miejskiej za pomocą planu miejscowego, zrozumienie związków pomiędzy stanem istniejącym a projektowanym zagospodarowania obszaru, zrozumienie zasad wprowadzania zmian w kontekst urbanistyczny, jak może on być zmieniony w celu uzyskania ładu przestrzennego i czytelności przestrzeni i publicznej, zapoznanie studenta z metodologią pracy nad planem miejscowym i techniką jego popracowania. Kształtowanie umiejętności sporządzania projektów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta (gminy), a w tym szczególnie umiejętności ii syntetycznego i graficznego przedstawienia uwarunkowań istniejącego stanu i zagospodarowania przestrzennego terytorium miasta (gminy) łącznie z powiązaniami zewnętrznymi w skali krajowej i regionalnej, identyfikacji problemów rozwojowych miasta (gminy), opracowania przyszłościowej wizji rozwojowej miasta (gminy),prognozowanie l procesów rozwojowych i kryteria ich oceny.
Treści kształcenia:
Koncepcja miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu miasta w celu uporządkowania zabudowy i ukształtowania układu przestrzeni publicznych z uwzględnieniem problematyki obsługi komunikacyjnej, ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego, a także aspektów ekonomicznych, społecznych i realizacyjnych. Lokalizacje do wyboru, materiały będą przygotowane na rozpoczęcie semestru. Student lub grupa (2-3 osoby) otrzymuje do wglądu materiały mapowe oraz tekstowe dotyczące wybranego miasta (gminy), zawierające wielowątkowe informacje co do istniejącego zagospodarowania, wartości kulturowych i przyrodniczych, sytuacji społeczno-gospodarczej, zapoznają się z dostarczonymi materiałami, opracowują ich syntezę w formie diagnozy stanu zagospodarowania ze wskazaniem problemów rozwojowych i ich uwarunkowań oraz prezentują wizję rozwoju przestrzennego miasta (gminy). Uczy się metody graficznej prezentacji problematyki studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta (gminy). Zajęcia projektowe w grupach wg. zapisów w formie omówień grupowych, korekt indywidualnych i przeglądów zaawansowania połączonych z dyskusją, zaliczenia przeglądów obowiązkowe, pożądane konsultacje specjalistyczne w zakresie komunikacji, architektury krajobrazu, zagadnień historycznych. Końcowe opracowanie powinno zawierać wszystkie elementy metodologii.
Metody oceny:
Zajęcia prowadzone są metodą ćwiczeń projektowych w grupach wg. zapisów, w czasie ćwiczeń studenci zapoznają się z dostarczonymi materiałami przenosząc najważniejsze dane na mapę zbiorczą, wymagane uczestnictwo w przeglądach i omówieniach oraz odbycie 10 korekt indywidualnych.
Egzamin:
Literatura:
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z 2003 r. Rozporządzenie Min. Infrastruktury z 2004 r. w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Chmielewski J.M., Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2005. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Komentarz pod red. Prof. Z. Niewiadomskiego, Wyd. C.H. BECK, Warszawa 2005.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się