Nazwa przedmiotu:
Komputerowe modele przestrzenne-zastosowanie w analizach i projektach urbanistycznych
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Marlena Happach
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Opanowane podstawy architektury, urbanistyki, planowania przestrzennego.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Umiejętność budowy trójwymiarowego modelu fragmentu miasta w programie Rhinoceros.
Treści kształcenia:
Celem projektu jest budowa trójwymiarowego modelu fragmentu miasta w programie Rhinoceros a następnie zastosowanie go do przeprowadzenia i przedstawienia wyników analiz urbanistycznych (rodzaj tkanki, wysokość i gęstość zabudowy, nasłonecznienie, funkcje, dostępność, mobilność itd.) oraz do wykonania i prezentacji koncepcji przekształceń. Przedmiotem zadania jest przedstawienie informacji w formie 3d (trójwymiarowe schematy i grafiki analityczne) oraz prezentacyjnego modelu poglądowego. Finalne opracowanie graficzne przygotowane zostanie w oprogramowaniu Adobe Photoshop i Illustrator. Efektem pracy ma być prezentacja graficzna (pdf, ppt) i/lub animacja. Zagadnienia: • wprowadzanie, tworzenie i przetwarzanie grafiki bitmapowej • tworzenie dwuwymiarowych obiektów wektorowych (NURBS, polilinie) • przekształcenia geometryczne obiektów dwuwymiarowych (translacje, rotacje, skalowanie, przekształcenia złożone) • edycja obrazu – prostowanie, kadrowanie, usuwanie przebarwień, dopasowanie jasności, nasycenia, retuszowanie, stosowanie filtrów • tworzenie i modyfikacja obiektów trójwymiarowych budowanych z siatek wielokątów i definiowanych przy pomocy krzywych lub powierzchni parametrycznych (NURBS) • transformacje obiektów trójwymiarowych (translacje, rotacje, skalowanie, przekształcenia złożone) • metody wizualizacji, wyznaczanie linii powierzchni niewidocznych, modelowanie barw, oświetlenia, cieniowania, nakładanie tekstury • przygotowanie grafiki prezentacyjnej.
Metody oceny:
Zaliczenie w postaci prezentacji graficznej (pdf, ppt) i/lub animacja.
Egzamin:
Literatura:
1. Rhinoceros NURBS modeling for WIndows, Training Manual, Version 4.0, Level 1, 2008 2. Rhinoceros NURBS modeling for WIndows, Training Manual, Version 4.0, Level 2, 2008 3. Adobe Photoshop CS4/CS4 PL. Oficjalny podręcznik, Adobe Creative Team, 2009 4. Adobe Illustrator CS4/CS4 PL. Oficjalny podręcznik, Adobe Creative Team, 2009 5. Anna Owczarz-Dadan, Photoshop CS4 PL. Ćwiczenia praktyczne, 2009
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się