- Nazwa przedmiotu:
- Komputerowe modele przestrzenne-zastosowanie w analizach i projektach urbanistycznych
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Marlena Happach
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2010/2011
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Opanowane podstawy architektury, urbanistyki, planowania przestrzennego.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Umiejętność budowy trójwymiarowego modelu fragmentu miasta w programie Rhinoceros.
- Treści kształcenia:
- Celem projektu jest budowa trójwymiarowego modelu fragmentu miasta w programie Rhinoceros a następnie zastosowanie go do przeprowadzenia i przedstawienia wyników analiz urbanistycznych (rodzaj tkanki, wysokość i gęstość zabudowy, nasłonecznienie, funkcje, dostępność, mobilność itd.) oraz do wykonania i prezentacji koncepcji przekształceń. Przedmiotem zadania jest przedstawienie informacji w formie 3d (trójwymiarowe schematy i grafiki analityczne) oraz prezentacyjnego modelu poglądowego. Finalne opracowanie graficzne przygotowane zostanie w oprogramowaniu Adobe Photoshop i Illustrator. Efektem pracy ma być prezentacja graficzna (pdf, ppt) i/lub animacja.
Zagadnienia:
• wprowadzanie, tworzenie i przetwarzanie grafiki bitmapowej
• tworzenie dwuwymiarowych obiektów wektorowych (NURBS, polilinie)
• przekształcenia geometryczne obiektów dwuwymiarowych (translacje, rotacje, skalowanie, przekształcenia złożone)
• edycja obrazu – prostowanie, kadrowanie, usuwanie przebarwień, dopasowanie jasności, nasycenia, retuszowanie, stosowanie filtrów
• tworzenie i modyfikacja obiektów trójwymiarowych budowanych z siatek wielokątów i definiowanych przy pomocy krzywych lub powierzchni parametrycznych (NURBS)
• transformacje obiektów trójwymiarowych (translacje, rotacje, skalowanie, przekształcenia złożone)
• metody wizualizacji, wyznaczanie linii powierzchni niewidocznych, modelowanie barw, oświetlenia, cieniowania, nakładanie tekstury
• przygotowanie grafiki prezentacyjnej.
- Metody oceny:
- Zaliczenie w postaci prezentacji graficznej (pdf, ppt) i/lub animacja.
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Rhinoceros NURBS modeling for WIndows, Training Manual, Version 4.0, Level 1, 2008
2. Rhinoceros NURBS modeling for WIndows, Training Manual, Version 4.0, Level 2, 2008
3. Adobe Photoshop CS4/CS4 PL. Oficjalny podręcznik, Adobe Creative Team, 2009
4. Adobe Illustrator CS4/CS4 PL. Oficjalny podręcznik, Adobe Creative Team, 2009
5. Anna Owczarz-Dadan, Photoshop CS4 PL. Ćwiczenia praktyczne, 2009
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się