Nazwa przedmiotu:
Projekt planistyczny
Koordynator przedmiotu:
prof. zw. dr hab. inż. arch. Jan Maciej Chmielewski, prof. zw. dr hab. inż. arch. Sławomir Gzell
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt45h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu urbanistyki i gospodarki przestrzennej
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Zdobycie umiejętności kształtowania (przekształcania) przestrzeni miejskiej za pomocą planu miejscowego, zrozumienie związków pomiędzy stanem istniejącym a projektowanym zagospodarowania obszaru, zrozumienie zasad wprowadzania zmian w kontekst urbanistyczny, jak może on być zmieniony w celu uzyskania ładu przestrzennego i czytelności przestrzeni publicznej, zapoznanie studenta z metodologią pracy nad planem miejscowym i techniką jego opracowania.
Treści kształcenia:
Studenci w grupach wykonują koncepcję miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu miasta, w celu uporządkowania zabudowy i ukształtowania układu przestrzeni publicznych z uwzględnieniem problematyki obsługi komunikacyjnej, ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego, a także aspektów ekonomicznych, społecznych i realizacyjnych. Zajęcia projektowe w formie omówień grupowych, korekt indywidualnych i przeglądów zaawansowania połączonych z dyskusją, zaliczenia przeglądów obowiązkowe. Końcowe opracowanie powinno zawierać wszystkie elementy metodologii. Student lub grupa (2-3 osoby) otrzymuje do wglądu materiały mapowe oraz tekstowe dotyczące wybranego miasta (gminy), zawierające wielowątkowe informacje co do istniejącego zagospodarowania, wartości kulturowych i przyrodniczych, sytuacji społeczno-gospodarczej, zapoznają się z dostarczonymi materiałami, opracowują ich syntezę w formie diagnozy stanu zagospodarowania ze wskazaniem problemów rozwojowych i ich uwarunkowań oraz prezentują wizję rozwoju przestrzennego obszaru. Uczą się metody graficznej prezentacji problematyki planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego.
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń oceniane jest na podstawie wykonanego w grupach koncepcji miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu miasta, mającej na celu uporządkowanie zabudowy i ukształtowanie układu przestrzeni publicznych z uwzględnieniem problematyki obsługi komunikacyjnej, ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego, a także aspektów ekonomicznych, społecznych i realizacyjnych.
Egzamin:
Literatura:
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z 2003 r. Komentarze do tej ustawy.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się