- Nazwa przedmiotu:
- Planowanie obszarów wiejskich
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Arch. Marta Sroczyńska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2010/2011
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- umiejętność pracy w terenie, zbierania danych inwentaryzacyjnych oraz krajobrazowych, umiejętność pracy w różnych skalach; od 1:2000 do 1:200.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Umiejętność dokonywania oceny krajobrazowej na przykładzie wybranej miejscowości wiejskiej, pod kątem jej przyszłych przekształceń przestrzennych, związanych ze współczesnymi przemianami wsi polskiej w warunkach ukształtowanej gospodarki rynkowej. Opanowanie podstaw zasad projektowania zagospodarowania działki budowlanej o skomplikowanej funkcji; mieszkalnej i produkcyjnej. Rozpoznawanie zależności pomiędzy kształtem zabudowy, wzajemnym usytuowaniu budynków a funkcji jakie pełnią budynki. Znajomość technologii różnych typów produkcji rolnej.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD: Wzrastająca świadomość znaczenia stanu środowiska przyrodniczego dla dalszego rozwoju człowieka powoduje wzrost zainteresowania zagadnieniami wiejskimi, w tym także sprawami kształtowania osiedli i terenów wiejskich-osadnictwa wiejskiego. Środowisko wiejskie w Polsce to wciąż miejsce zamieszkania i pracy dla prawie 40% mieszkańców kraju. Jest ono zapleczem rekreacyjnym i turystycznym dla pozostałej, miejskiej części populacji kraju oraz coraz częściej atrakcyjnym terenem dla lokalizowania innych niż dotychczas funkcji usługowych z zakresu kultury, handlu, przemysłu, etc. Obecne przemiany polityczno gospodarcze przyniosły znaczące zmiany w przestrzeni polskiej wsi. Szereg miejscowości wiejskich poddanych zostało społeczno-politycznej oraz techniczno-cywilizacyjnej transformacji, w wyniku których obserwuje się negatywne zjawiska w przestrzeni ruralistycznej polskiej. A przecież - wiejskie przyrodnicze i kulturowe dziedzictwo, to niezwykle ważny element kultury każdego narodu. Proces przekształcania krajobrazu wiejskiego do współczesnych potrzeb wymaga znajomości istniejącej struktury wiejskiej sieci osadniczej, bowiem wśród wielu zagrożeń obszarów wiejskich wymienia się unicestwienie odrębności kulturowej i dziedzictwa krajobrazowo-architektonicznego wsi polskiej. ĆWICZENIA PROJ.: Przygotowano do opracowania dla studentów wieś Izdebno Kościelne położoną w gminie Grodzisk Mazowiecki. Dla tej miejscowości są przygotowane podkłady mapowe (mapa sytuacyjno-wysokościowa w skali 1: 1000 lub 1: 2000, przy czym istnieje możliwość udostępnienia podkładów w formie elektronicznej) oraz program, w którym omówiony jest stan istniejący wsi oraz planowany program przekształceń. Analiza krajobrazowo-funkcjonalna wsi w skali 1: 1000. Opracowanie projektu zagospodarowania fragmentu wsi; projekt zespołu zagród rolniczych w skali 1: 500. Opracowanie projektu zagrody rolnika (rzuty, przekroje, rozwinięcia) w skali 1: 200. Celem zajęć jest wykonanie przez studenta projektu zagospodarowania wybranej miejscowości wiejskiej, pod kątem jej przyszłych przekształceń przestrzennych, związanych ze współczesnymi przemianami wsi polskiej w warunkach ukształtowanej gospodarki rynkowej. Na podstawie analizy krajobrazowej wsi oraz oceny jej istniejących uwarunkowań funkcjonalnych i przestrzenno-architektonicznych (etap l pracy), studenci pokażą swoją wizję nowej zabudowy (etap II pracy) dla wybranego fragmentu wsi, zwracając szczególną uwagę na zachowanie walorów kulturowych i przyrodniczych miejscowości.
- Metody oceny:
- cykl wykładów zakończonych testem sprawdzającym (max. 100 pkt.) oraz ćwiczenia projektowe zakończone prezentacją i oceną
- Egzamin:
- Literatura:
- Marta Sroczyńska "Kształtowanie osiedli wiejskich i zabudowy zagrodowej w Polsce" maszynopis, 1994; W. Thumenas "Zarys planowania osiedli wiejskich", 1973; W. Wieczorkiewicz "Architektura i planowanie wsi", 1996; W. Czarnecki "Podstawy ruralistyki z elementami budownictwa wiejskiego", 2004
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się