Nazwa przedmiotu:
Układy napędowe pojazdów
Koordynator przedmiotu:
Doc. dr inż Andrzej Wąsiewski
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
wykłady Mechanika, PKM, Pojazdy
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Poznanie teorii, podstaw konstrukcji i zasad działania układów napędowych pojazdów. Umiejętność doboru rodzaju i podstawowych parametrów układu napędowego do określonego pojazdu
Treści kształcenia:
W: Rodzaje, funkcje i parametry układu napędowego. Układ napędowy pojazdu jako przetwornik prędkości obrotowej i momentu obrotowego. Porównanie zapotrzebowania na moc pojazdu z mocą silnika - wymagana charakterystyka układu napędowego. Przełożenie kinematyczne i dynamiczne. Zmiana przełożeń: stopniowa i ciągła; z przerwaniem przenoszenia mocy i pod obciążeniem. Dobór przełożeń. Układ napędowy mechaniczny. Koncepcja mechanicznego układu napędowego w różnego rodzaju pojazdach. Budowa i zasada sterowania. Zespoły i mechanizmy składowe i ich rozmieszczenie. Omówienie podstawowych parametrów, zasad projektowania i konstrukcji sprzęgieł ciernych, mechanicznych skrzyń biegów, przegubowych wałów napędowych, mostów napędowych, mechanizmów różnicowych. Obliczenia projektowe wybranych zespołów. Sterowanie mechanicznym układem napędowym. Zautomatyzowane i automatyczne skrzynie biegów. Przykłady rozwiązań. Klasyfikacja układów napędowych stosowanych w pojazdach szynowych. Struktury układów napędowych pojazdów szynowych. Przykładowe rozwiązania konstrukcyjne. Wybrane metody obliczeń dynamicznych.
Metody oceny:
Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie ćwiczeń (Ć), zaliczenie laboratorium (L) i zdanie egzaminu (E), tj. uzyskanie w każdym przypadku przynajmniej oceny dostatecznej. Obecność na zajęciach laboratoryjnych i na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Ocena końcowa z przedmiotu (OP) jest średnią ważoną obliczaną w następujący sposób: OP=0,5E+0,25Ć+0,25L
Egzamin:
Literatura:
1. Górny A., Szwabik B.: Ciągniki, wybrane zagadnienia teorii i budowy. Warszawa, Oficyna Wydawnicza PW 1992 2. Jaśkiewicz Z.: Mechaniczne skrzynki przekładniowe. Warszawa: WKŁ 1975 3. Jaśkiewicz Z.: Mosty napędowe. Warszawa, WKŁ 1976 4. Jaśkiewicz Z.: Przekładnie stożkowe i hipoidalne. Warszawa: WKŁ 1978 5. Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A.: Poradnik Inżyniera Samochodowego. Pr. zbiorowa pod red. Z. Jaśkiewicza, Tom I. Warszawa, WKŁ 1990 6. Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A.: Układy napędowe samochodów. Przekładnie walcowe. Tom II. Projektowanie. Warszawa, WKŁ 1995 7. Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A.: Układy napędowe pojazdów samochodowych. Obliczenia projektowe. Warszawa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej 2002 8. Lassota W., Olechowicz J., Tylman K., Żebrowski Z.: Ćwiczenia laboratoryjne z ciągników i napędów hydraulicznych. Warszawa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej 1994 9. Micknass W., Popiol R., Sprenger A.: Sprzęgła, skrzynki biegów, wały napędowe i półosie napędowe. Warszawa, WKŁ 2005 10. Madej J.: Mechanika napędu pojazdów szynowych. Warszawa, PWN 1983 11. Madej J.: Projektowanie mechanizmów napędowych pojazdów szynowych. Warszawa, WKŁ 1988
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się